Analiza konkurencji w SEO – jak do tego podejść i dlaczego warto wykonać analizę konkurencji pod kątem pozycjonowania?
30 . 03 . 2022
Autor:
Dominik Bigosiński
Spis treści:
- Dlaczego warto wykonać analizę konkurencji pod kątem pozycjonowania?
- 1. Analiza konkurencji w SEO to oszczędność czasu!
- 2. Analiza konkurencji w SEO to wzmożony rozwój Twojej strony www!
- 3. Analiza konkurencji w SEO to potężne źródło wartościowych danych!
- Jakie narzędzia należy wykorzystać podczas analizy konkurencji w SEO?
- A. Ahrefs
- B. SEMRush
- C. Senuto
- D. Moz Pro
- E. Google Search Console
- Co warto porównać podczas analizy konkurencji?
- Analiza konkurencji w SEO – jak zrobić to dobrze?
Podsumowanie
- FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Analiza konkurencji w SEO to jeden z kluczowych elementów wchodzących w skład pozycjonowania stron www. Dzięki temu możemy dokładnie zweryfikować działania konkurencji i skrupulatnie zaplanować strategię na zwiększenie widoczności własnej witryny. W dzisiejszym artykule omówimy temat pt.: „Analiza konkurencji w SEO”. Podpowiemy, jak do tego podejść i dlaczego warto wykonać analizę konkurencji pod kątem pozycjonowania. Zaczynajmy!
Dlaczego warto wykonać analizę konkurencji pod kątem pozycjonowania?
Analiza konkurencji w SEO jest kluczowa, ponieważ pozwala zaoszczędzić czas, przyczynia się do rozwoju Twojej strony www, a co najważniejsze – jest potężnym źródłem wartościowych danych. Zatem, dlaczego warto wykonać analizę konkurencji pod kątem pozycjonowania? Przedstawiamy 3 kluczowe powody!
1. Analiza konkurencji w SEO to oszczędność czasu!
Nowe projekty obejmujące pozycjonowanie stron internetowych są zazwyczaj bardzo skomplikowane, a co za tym idzie – wymagają poświęcenia sporej ilości czasu przykładowo na dobór branżowych słów kluczowych czy opracowanie kompleksowej struktury linkowania.
Dzięki temu, że konkurencja prawdopodobnie Cię wyprzedziła, możesz prześledzić wdrożoną strukturę linkowania oraz słowa kluczowe, na które pozycjonuje się wybrana firma, posługując się konkretnymi narzędziami analitycznymi (o czym później). Pozwoli to zaoszczędzić minimum kilka godzin, które będziesz mógł wykorzystać na inne priorytetowe projekty SEO.
2. Analiza konkurencji w SEO to wzmożony rozwój Twojej strony www!
Nie założyłeś firmowego bloga, ponieważ uznałeś, że to mało opłacalny pomysł? Analiza konkurencji pomoże Ci zweryfikować trafność konkretnych rozwiązań. Nie sądzisz, że jeśli 99% Twoich branżowych rywali stworzyło bloga i regularnie publikuje tam wpisy pod wybrane frazy kluczowe, może coś jest na rzeczy?
_____ Zapamiętaj!
Analiza konkurencji oprócz dostarczania niezbędnych informacji o konkurentach zwraca naszą uwagę na kwestie pominięte podczas wstępnych prac nad firmową stroną www.
3. Analiza konkurencji w SEO to potężne źródło wartościowych danych!
Analiza konkurencji pozwala również zebrać najważniejsze dane odnośnie kategorii, którą docelowo mamy zamiar pozycjonować. Naszym zdaniem działania te są również dobrym uzupełnieniem standardowej analizy SWOT uwzględniającej mocne i słabe strony własnego przedsiębiorstwa.
Jakie narzędzia należy wykorzystać podczas analizy konkurencji w SEO?
Istnieją 3 główne narzędzia dla webmastera umożliwiające skrupulatną analizę konkurencji pod kątem słów kluczowych oraz wdrożonej struktury linkowania. Uważamy, że warto wykorzystać przede wszystkim Ahrefs, SEMRush i Senuto. Osobiście polecamy również spróbować Moz Pro oraz darmowego instrumentu amerykańskiego giganta – Google Search Console. Poniżej kompleksowo opisujemy TOP 5 narzędzi do analizy konkurencji w SEO!
A. Ahrefs
Źródło – https://ahrefs.com/
Ahrefs to jedno z najlepszych narzędzi do analizy linków na rynku. Oferuje jednak nieco większy wachlarz możliwości, pozwalając dodatkowo zweryfikować wskaźniki domeny linkującej oraz DR. Niektórzy określają Ahrefs, jako bardzo przydatne narzędzie zarówno pod kątem analizy konkurencji, SEO, jak i content marketingu, ponieważ dzięki praktycznym rozwiązaniom (np. Content Explorer, Keyword Explorer oraz Content Gap) możemy analizować kierunek rozwoju treści także na naszej stronie www.
B. SEMRush
Źródło – https://www.semrush.com/
Semrush możemy wykorzystać przede wszystkim w celu prześledzenia strategii słów kluczowych stosowanych przez konkurencję. Specjaliści SEO używają tego narzędzia również do oceny parametrów wybranych stron www oraz działań analitycznych w kontekście konkretnych witryn (SEMRush posiada funkcję analizy porównawczej domen).
C. Senuto
Źródło – https://www.senuto.com/pl/
Senuto jest kompleksowym narzędziem udostępniającym dane ponad 100 milionów słów kluczowych oraz 5 milionów polskich domen. Pozwala dokładnie zaplanować strategię optymalizacji SEO własnej witryny, bazując na słowach kluczowych wykorzystywanych przez konkurencję.
D. Moz Pro
Źródło – https://moz.com/
Moz Pro to narzędzie łączące najważniejsze funkcjonalności wszystkich instrumentów wymienionych w dzisiejszym artykule. Umożliwia analizę backlinków, wykonywanie audytów SEO, a także odkrywanie słów kluczowych priorytetowych w danej branży. Jeśli zależy Ci na analizie konkurencji, posługując się wyłącznie jednym narzędziem – Moz Pro okaże się rozwiązaniem niemal idealnym!
E. Google Search Console
Źródło – https://search.google.com/search-console/about
Google Search Console to darmowa opcja dla osób potrzebujących zweryfikować, skąd pochodzą konkretne linki, dodatkowo dowiemy się wiele szczegółów o kondycji naszej witryny pod względem technicznym. Przydaje się zarówno do analizowania własnych stron, jak i monitorowania pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach).
Co warto porównać podczas analizy konkurencji?
Analiza konkurencji w SEO to zadanie wymagające obszernej wiedzy przede wszystkim z zakresu technicznego pozycjonowania oraz analityki internetowej. Osobiście rekomendujemy zweryfikować w pierwszej kolejności meta opisy tworzone przez konkurencję (zwróć uwagę na stosowane CTA), szybkość ładowania się stron, ich responsywność, a także strukturę contentową (dotyczącą w szczególności nagłówków H1 i H2).
Warto również porównać długość tekstów, nazewnictwo adresów URL (pamiętaj o wdrożeniu odnośników user-friendly!) oraz nawigację na konkurencyjnych witrynach. Co jeszcze powinieneś sprawdzić podczas analizy konkurencji w SEO?
- grupę odbiorców, do której konkurencja kieruje treści;
- formę tworzenia contentu (np. częste wylistowania, tabelki, dużo śródtytułów);
- częstotliwość publikowania treści;
- reakcje użytkowników na publikacje (np. w postaci komentarzy lub polubień);
- jakość treści.
Kompleksowa weryfikacja działań konkurencji pozwoli porównać aktualnie opracowaną strategię SEO do innych koncepcji pozycjonerskich. Dzięki temu będziesz mógł wprowadzić niezbędne zmiany, inspirując się firmami, które zadbały o konkretne elementy lepiej, niż Ty.
Analiza konkurencji w SEO – jak zrobić to dobrze? Podsumowanie
Analiza konkurencji w SEO to kluczowy element pozwalający na skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych e-commerce, jak i standardowych serwisów informacyjnych czy stron www. Porównując się do konkurencji, będziemy mogli wdrożyć niezbędne zmiany we własnej strategii SEO skutkujące wzrostem pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Do analizy konkurencji polecamy wykorzystać przede wszystkim Ahrefs i Google Search Console. Warto również zastanowić się nad kompleksowym instrumentem Moz Pro oraz Senuto czy SEMRush.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce analizy konkurencji w branży SEO!
#1 Czy pozycjonowanie jest możliwe bez analizy konkurencji?
Pozycjonowanie jest możliwe bez analizy konkurencji. Pytanie tylko, czy wdrożone wówczas działania SEO będą na tyle skuteczne, żeby uzyskać satysfakcjonujące pozycje w SERP-ach? Naszym zdaniem – nie do końca, ponieważ dzięki analizie konkurencji nie musimy wymyślać koła od nowa, a jedynie rozbudowywać konkretne koncepcje opracowane przez potencjalnych branżowych rywali.
#2 Ile trwa analiza konkurencji?
Standardowa analiza konkurencji wykonywana przez specjalistów trwa zazwyczaj od kilku do kilkunastu dni roboczych. Zależy to przede wszystkim od złożoności projektu oraz indywidualnych preferencji właściciela danej witryny.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Dlaczego warto wykonać analizę konkurencji pod kątem pozycjonowania?
- Jakie narzędzia należy wykorzystać podczas analizy konkurencji w SEO?
- Co warto porównać podczas analizy konkurencji?
- Czy pozycjonowanie jest możliwe bez analizy konkurencji?
- Ile trwa analiza konkurencji?
Źródła:
- https://thriveagency.com/news/how-to-perform-an-seo-competitor-analysis-and-why-its-important/
- https://www.semrush.com/blog/how-to-do-seo-competitive-analysis/
- https://accelerateagency.ai/seo-competitor-analysis
- https://www.searchenginejournal.com/seo-competitive-analysis-the-definitive-guide/273509/
- https://neilpatel.com/blog/the-simple-but-effective-guide-to-keyword-competition-analysis/
- https://siteimprove.com/en-us/seo/seo-competitor-analysis/
- https://moz.com/seo-competitor-analysis