Co sprzedawać w internecie?
11 . 03 . 2022
Autor:
Web Development
Przestrzeń internetowa stała się miejscem, w którym coraz częściej realizujemy zakupy. Zdecydowana większość osób zamieszkujących Polskę przynajmniej raz na kilka miesięcy zrealizowała transakcję online. Każdego roku notuje się kilkunastoprocentowy wzrost udziału sprzedaży internetowej w ogólnej puli dokonywanych transakcji. Zmiany wywołane pandemią przyspieszyły ten trend. Według statystyków, tendencja ta może się nie tylko utrzymywać, ale i skokowo wzrosnąć. Nie wiadomo jeszcze, czy dynamika wzrostu popularności internetowych kanałów sprzedażowych będzie plasowała się na poziomie kilkunastu, czy jednak kilkudziesięciu procent rocznie.
W jaki sposób wybrać swoją niszę sprzedażową? Które typy produktów cieszą się największym uznaniem internautów? Jak wykreować pomysł na własny e-sklep? Co warto sprzedawać w sieci? W poniższej treści zamieszczono informacje, które pozwolą odpowiedzieć na te pytania.
Dlaczego warto wejść ze sprzedażą do sieci?
Jedno jest pewne: od sprzedaży internetowej nie da się uciec. W 2022 roku około 3/4 polskich internautów dokonuje zakupów w sieci. Biorąc pod uwagę, że każdego dnia z Internetu korzysta w kraju kilkanaście milionów osób, skala sprzedaży online jest zaskakująco wielka. Wśród ogólnej puli osób zainteresowanych produktami sprzedawanymi przez sieć, z pewnością znajduje się także Twoja grupa docelowa. Sprzedaż e-commerce stanowi kierunek przyszłościowy, co widzimy po sposobie rozwoju rynków zachodnich. Wydawało się, że korekta przyzwyczajeń zakupowych Polaków będzie niemożliwa. Okazuje się, że sytuacja pandemiczna zmieniła percepcję wielu osób. Konsumenci, którzy nie mogli przełamać się do skorzystania z oferty sklepów internetowych, w dużej mierze zmienili swoje zwyczaje. Dowodem na poparcie tej tezy jest wzrost e-sprzedaży przez Allegro. Popularny sprzedawca internetowy w 2020 roku zanotował obrót o ok. 50% większy, niż rok wcześniej. Pozwala to wierzyć w ogromny potencjał branży e-commerce w najbliższych latach.
Co się najlepiej sprzedaje w sieci?
Kilkanaście lat temu sprzedaż internetowa była mocno ograniczoną dziedziną funkcjonowania. Nie sposób było dokonać zakupów produktów spożywczych, a niektóre typy dóbr były nawet wyłączone z internetowej dystrybucji. Sytuacja zmieniła się diametralnie w ciągu ostatnich kilku lat. Katalizatorem zmian była wspomniana pandemia, która znacząco przyspieszyła ten proces. To, co można znaleźć w Internecie, nie ustępuje obecnie asortymentom stacjonarnych sklepów. Jak wynika z badań banku Santander, Polacy najchętniej kupują przez Internet od lokalnych dostawców. Niespełna 60% respondentów stwierdziła, że woli nie zamawiać produktów z zagranicy, bo nie czuje takiej potrzeby. To dowód na to, że sprzedaż internetowa w Polsce napędza kieszenie przede wszystkim polskich przedsiębiorców, oferujących coraz to szerszą gamę usług online. Przez sieć Polacy kupują przede wszystkim:
- ubrania, obuwie i dodatki odzieżowe;
- akcesoria drogeryjne;
- książki, artykuły papiernicze i multimedia;
- bilety na wydarzenia kulturalne i sportowe;
- urządzenia AGD i gadżety elektroniczne;
- zabawki dla dzieci;
- zakwaterowanie wakacyjne i bilety na podróż;
- części samochodowe i materiały budowlane;
- przedmioty kolekcjonerskie, biżuterię i elementy wystroju wnętrz.
Gdzie sprzedawać w Internecie?
Jednym z najbardziej istotnych aspektów jest znalezienie odpowiedniej niszy sprzedażowej. Musi być to dziedzina, w której przyszły sprzedawca będzie czuł się ekspertem. Rynek sprzedaży online jest na tyle duży, że każdy początkujący właściciel e-sklepu będzie w stanie znaleźć coś dla siebie. Zasadniczo można podążać jedną z dwóch ścieżek pomagających w wykreowaniu pomysłu. Pierwszą z nich jest znalezienie niepopularnej dziedziny sprzedaży, druga zaś polega na wejściu na rynek z popularnymi i powszechnie znanymi produktami. Szczególnie w tym drugim przypadku ważnym orężem w walce o klienta będzie skuteczna reklama internetowa, która pozwoli dotrzeć do odbiorcy. Jeśli planujemy tworzenie sklepów internetowych na własnych warunkach, bez korzystania z dobrodziejstw zewnętrznych platform sprzedażowych, nieodzownym elementem będzie także poprawne zoptymalizowanie witryny online. Tak, aby była przyjazna zarówno dla odwiedzającego, jak i dla algorytmów wyszukiwarki internetowej. Angażując się w e-commerce najlepiej wybrać sprzedaż dwukierunkową. Gdzie sprzedawać w Internecie?:
- na własnej stronie internetowej (e-sklep),
- na popularnych platformach sprzedażowych.
Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie?
Pomysł, wybór obszaru i przejście do działania to nie wszystko. Bardzo ważnym elementem, bez którego sukces e-sklepu stoi pod dużym znakiem zapytania, jest widoczność witryny w sieci. Nie wystarczy sklep założyć gdziekolwiek, uruchomić wszystkie funkcje i pozwolić mu działać. Branża e-commerce nie zna pojęcia perpetuum mobile, a sukces sprzedażowy zależy od skuteczności działań promocyjnych i optymalizacyjnych. Bardzo istotnym elementem zwiększania widoczności sklepu w sieci jest pozycjonowanie sklepów internetowych. To proces, który obejmuje działania zwiększające popularność witryny w wyszukiwarkach takich jak Google. To właśnie z tego miejsca pochodzi znacząca część ruchu internautów - jeśli użytkownik chce coś kupić online, to najczęściej wpisze w wyszukiwarkę pożądaną frazę. Witryny, które pojawiają się wysoko w rankingach, mają zazwyczaj większy wolumen sprzedaży. To jednak nie wszystko. Ważne są również działania promocyjne w social mediach, budowa spójnego wizerunku firmy i dbałość o logistyczne aspekty funkcjonowania e-sklepu. Dopiero wówczas można mówić o optymalnych warunkach funkcjonowania podmiotu e-commerce.
Trudności związane ze sprzedażą online
Sprzedaż online obwarowana jest licznymi ograniczeniami związanymi m.in. z wymogami prawnymi i organizacyjnymi. Jednym zdaniem: nie da się sprzedawać wszystkiego. Zanim sprzedawca zdecyduje się wejść w handel internetowy, powinien dobrze zapoznać się ze specyfikacją sprzedaży. Niektóre elementy prowadzenia e-sklepu wymagają dużej ilości poświęconego czasu i nierzadko pomocy innych osób. Wśród trudności związanych z prowadzeniem sklepu internetowego wyróżnia się m.in.:
- konieczność dostosowania się do wymogów prawnych,
- unormowanie kwestii podatkowych i skarbowych,
- zapewnienie odpowiedniej ilości towarów na magazynie do sprzedaży,
- odczuwalne koszty prowadzenia działań promocyjno-marketingowych,
- konieczność stworzenia sklepu internetowego na płatnej platformie,
- unormowanie kwestii związanych z obsługą kurierską wysyłek,
- zadbanie o różnorodne formy płatności dla swoich klientów,
- konieczność ciągłego i wnikliwego badania rynku.
Część z tych problemów rozwiązuje współpraca z specjalistami firmy Web Development, gdzie profesjonalne tworzenie sklepów internetowych, to standard.