Agencja SEO – czym należy kierować się przy wyborze firmy pozycjonującej?
22 . 07 . 2022
Autor:
Dominik Bigosiński
Spis treści:
- Jaką firmę do pozycjonowania stron wybrać? Która agencja SEO okaże się najlepsza?
- Wysokie pozycje w Google
- Wzrost ruchu na stronie
- Wzrost liczby konwersji i sprzedaży
- Jak wybrać firmę pozycjonującą? Na jakie cele warto postawić aktualnie pieniądze?
- O co zapytać firmę pozycjonerską przed rozpoczęciem współpracy? Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEO?
- 1. Okres wypowiedzenia
- 2. Możliwość kontaktu z doradcami
- 3. Kompetencje specjalistów SEO
- 4. Referencje
- 5. Modele rozliczeń
- Jakie pytania warto zadać agencji SEO przed rozpoczęciem współpracy? – 9 przykładów!
- Jak wybrać agencję SEO? – podsumowanie
- FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Decyzja odnośnie podjęcia współpracy z konkretną agencją SEO może być stosunkowo trudnym zadaniem, biorąc pod uwagę fakt, iż polski rynek jest bardzo zróżnicowany, pełny mniej lub bardziej zaufanych partnerów biznesowych. W dzisiejszym artykule podpowiemy, jak wybrać agencję SEO bazując na wieloletnim doświadczeniu naszych ekspertów. Pokrótce nakreślimy aktualną sytuację związaną z firmami pozycjonerskimi, podpowiadając, czym należy się kierować, selekcjonując poszczególne podmioty usługowe. Miłej lektury!
Jaką firmę do pozycjonowania stron wybrać? Która agencja SEO okaże się najlepsza?
W pierwszej kolejności zastanów się nad celem pozycjonowania. W zależności od Twoich preferencji oraz indywidualnych założeń projektowych jako główną ideę współpracy możesz wybrać wysokie pozycje w Google, wzrost ruchu na stronie lub wzrost liczby konwersji i sprzedaży.
Wysokie pozycje w Google
Nie wiesz, jak wybrać agencję SEO, ale zależy Ci na wysokich pozycjach? Zastanów się nad firmą oferującą rozliczenie za efekty – wówczas zapłacisz wyłącznie za osiągniętą pozycję (np. TOP 10) na dane słowo kluczowe. Sposób ten sprawdza się głównie w przypadku mniejszych stron usługowych oraz sklepów e-commerce (do 20-30 pozycjonowanych słów). Później jest zdecydowanie za drogo i korzystniejszą opcją okazuje się abonamentowe pozycjonowanie stron internetowych – wówczas niezależnie od liczby wypozycjonowanych słów, płacisz tyle samo.
Wzrost ruchu na stronie
Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż jest to nieco bardziej zaawansowany cel. W tym przypadku agencja SEO musi nie tylko „dowieźć” wynik w postaci wysokich pozycji, ale także zwiększyć ruch na stronie. Bardzo dobre rozwiązanie szczególnie dla serwisów blogowych oraz portali informacyjnych. Umowa abonamentowa to must-have. Rozliczenie za efekty nie wchodzi w grę, ponieważ nie zawsze wysokie pozycje = wysoki ruch. Wynika to z prostego powodu – ważna jest popularność fraz (im bardziej powszechne, tym więcej ruchu generują, ale trudniej wypozycjonować je do TOP 10).
Wzrost liczby konwersji i sprzedaży
Tutaj zaczynają się „schody”. Otóż większość agencji nie bierze odpowiedzialności za wzrost liczby konwersji i sprzedaży z prostego powodu – klienci zazwyczaj są niecierpliwi, a wymaga to minimum roku ciągłej optymalizacji SEO, uwzględniając m.in.:
- regularne poprawki w technicznym SEO (np. rekonstrukcja kodu HTML i CSS);
- tworzenie dodatkowych treści na stronę oraz ich optymalizacja (np. zadbanie o prawidłową strukturę nagłówków);
- link-building mający na celu zwiększenie wartości witryny z punktu widzenia robotów Google’a (tzw. crawlerów) oraz użytkowników).
Ważne są także skrupulatnie wykonywane audyty SEO (np. co 2-3 miesiące od wdrożenia strategii pozycjonerskiej).
„Jeśli zależy Ci na współpracy z rzetelną agencją SEO, która będzie odpowiedzialna za wzrost liczby konwersji i sprzedaży, musisz być cierpliwy. Wybierz umowę abonamentową na minimum rok (najlepiej dwa lata) i przygotuj się na gruntowne zmiany – nie tylko te, obejmujące Twoją stronę internetową, ale także przejrzystość oferty, jej atrakcyjność oraz stosunek cen do jakości.”– Sławomir Karkuciński, CEO WEB-DEVELOPMENT
Jak wybrać firmę pozycjonującą? Na jakie cele warto „postawić” aktualnie pieniądze?
Cele agencji SEO oferujących swoje usługi na polskim rynku prezentują się następująco:
- pozyskanie ruchu z Google,
- wzrost liczby konwersji zakupowej oraz innych konwertujących działań (np. rezerwacja szkolenia, zapis do newslettera, odbiór darmowego e-booka),
- kreowanie wizerunku oraz popularności marki,
- budowanie zaufania wśród klientów,
- stawianie firmy w roli eksperta i branżowego lidera poprzez uzyskanie wysokich pozycji pochodzących z wyszukiwarek.
Klienci często nas pytają: jak wybrać firmę pozycjonującą? Zawsze odpowiadamy, że zgodnie z własnymi celami. Dla przykładu – kilka miesięcy temu otworzyłeś nowy sklep internetowy, więc chcesz zacząć sprzedawać więcej. Postaw zatem na wzrost liczby konwersji i sprzedaży. Daj jednak firmie pozycjonerskiej minimum rok. Pozwól im działać. Bądź elastyczny, stosując się do wskazówek, których Ci udzielają (np. w kontekście zmiany parametrów oferty).
Wybór agencji SEO nie zawsze będzie dobrym rozwiązaniem. Być może w przypadku specyfiki biznesu, który prowadzisz, znacznie korzystniejszą opcją okaże się social media marketing, e-PR, video marketing, content marketing czy też kampanie linków sponsorowanych Google Ads.
Zapamiętaj!
Dokładnie przeanalizuj swoje potrzeby, konsultując współpracę z różnymi firmami, zaczynając od typowych agencji SEO, przez agencje marketingowe, aż po agencje 360. Być może potrzebujesz rozwijać się w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania, ale dodatkowo zainwestować w Google Ads – aby mieć szanse na zwiększenie sprzedaży już w pierwszych miesiącach kooperacji.
O co zapytać firmę pozycjonerską przed rozpoczęciem współpracy? Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEO?
Wybierając agencję SEO, powinieneś zapytać o okres wypowiedzenia. Warto zweryfikować także możliwość kontaktu z doradcami oraz kompetencje osób, które będą Cię obsługiwać. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto sprawdzić referencje w Google i zadać pytanie odnośnie danej agencji na Facebookowych grupach. Przeanalizuj także opłacalność poszczególnych modeli rozliczeń.
1. Okres wypowiedzenia
Rzetelne agencje SEO, które dbają o dobro klienta, oferują możliwość wypowiedzenia zawartej umowy z jedno-, dwu- lub trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia. I jest to jak najbardziej w porządku. Rekomendujemy unikać firm pozycjonerskich, które wiążą klientów przykładowo 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia.
2. Możliwość kontaktu z doradcami
Kontakt z doradcami powinien być możliwy przez cały dzień pracy agencji. Polecamy to sprawdzić, dzwoniąc do firmy pozycjonerskiej w różnych porach, jako klient, który chce się dowiedzieć szczegółów o współpracy. Jeśli linia będzie cały czas zajęta, może to świadczyć o zatrudnieniu zbyt małej liczby specjalistów do obsługi swoich klientów.
3. Kompetencje specjalistów SEO
Jak wybrać rzetelną agencję SEO? Zapytać o kompetencje specjalistów. Dowiedzieć się, jakimi sukcesami dysponują w portfolio, a także od ilu lat zwiększają widoczność w wyszukiwarkach.
4. Referencje
Główny aspekt, którym powinieneś się kierować, zastanawiając się nad tym, jak wybrać agencję SEO. W pierwszej kolejności wpisz nazwę firmy pozycjonerskiej w Google, sprawdzając jej opinie. Przefiltruj je, zaczynając od najgorszych – w taki sposób dowiesz się, jakie zastrzeżenia mają klienci.
Dodatkowo wejdź na branżowe grupy Facebookowe typu SEO/SEM Polska i zadaj pytanie odnośnie agencji SEO, którą wybrałeś. Nie zapomnij użyć „lupki” – być może ten wątek był już wcześniej poruszany.
„Pamiętaj, aby na grupach typu SEO/SEM Polska pytać wyłącznie o opinie na temat danej agencji. Nie zadawaj internautom pytań typu: „Jaką agencję SEO wybrać?” Wynika to z prostego powodu – otrzymasz dziesiątki propozycji współpracy od freelancerów, bez merytorycznych wypowiedzi na temat konkretnych podmiotów”– Sławomir Karkuciński, CEO WEB-DEVELOPMENT
5. Modele rozliczeń
Jakie są najpopularniejsze modele rozliczeń stosowane przez agencje SEO? Umowa abonamentowa, rozliczenie za efekt oraz umowa hybrydowa. Poniżej przedstawiamy szczegóły:
- umowa abonamentowa – stała kwota, której wysokość jest niezależna od wyników pracy agencji SEO (najpopularniejsze i często najbardziej opłacalne rozwiązanie);
- rozliczenie za efekt –wysokość faktury uzależniona jest od liczby fraz w TOP 50, TOP 10 lub TOP 3 (zanim uzyskane zostaną efekty, opłaty nie są pobierane);
- umowa hybrydowa –połączenie powyższych opcji (pobierana jest stosunkowo niska opłata stała, natomiast w przypadku osiągnięcia konkretnych pozycji, agencja SEO dolicza dodatkową kwotę na fakturze).
Jakie pytania warto zadać agencji SEO przed rozpoczęciem współpracy? – 9 przykładów!
Pytania, które warto zadać agencji SEO [TOP 9]:
- Jakie macie doświadczenie?
- W jaki sposób mierzycie efekty działań?
- Jak będę informowany zmianach na stronie i postępach pracy?
- Na co kładziecie nacisk w zakresie pozycjonowania?
- Jak mocno będziecie mnie angażować w swoją pracę?
- Czy zawsze mogę do Was zadzwonić lub napisać maila?
- Kto będzie się ze mną kontaktował? – zawsze ta sama osoba, czy ciągle ktoś inny?
- Czy mogę kontaktować się z Waszym pozycjonerem osobiście?
- Jakie sytuacje spowodują, że będziecie się ze mną kontaktować?
Rekomendujemy również zapytać, czy oferują szkolenia dla klientów. Jest to bardzo pomocne, szczególnie dla osób, które nic nie wiedzą o temacie pozycjonowania, jednak chciałyby uzyskać wiedzę, która pozwoli im na bieżąco kontrolować pracę zatrudnionej firmy.
Jak wybrać agencję SEO? – podsumowanie
Wybór agencji SEO to zadanie wymagające sporego researchu i przynajmniej minimalnego zaangażowania. Uważamy jednak, że decyzja bazująca na odpowiednich kryteriach pozwoli uniknąć nieporozumień na linii klient → agencja, a dodatkowo zaoszczędzić, nie tracąc czasu i pieniędzy na współprace, które nie przyniosą efektów. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego wpisu i życzymy powodzenia w wyborze rzetelnej agencji SEO!
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat wyboru agencji SEO.
#1 Ile kosztuje pozycjonowanie?
Ceny za pozycjonowanie sklepów internetowych e-commerce lub stron usługowych oscylują w granicach 1 500 – 18 000 zł netto miesięcznie w przypadku umowy abonamentowej. Jeśli chodzi o rozliczenie za efekt, koszt wypozycjonowania jednej frazy do TOP 10 wynosi średnio pomiędzy 50 a 480 zł netto. Rozbieżności zależą od branży, w której działasz, konkurencyjności słów kluczowych, typu wyników wyszukiwania (i liczby), rodzaju frazy (np. long tail SEO lub ogólna), a także rynku docelowego – czy jest to fraza lokalna, ogólnopolska, czy międzynarodowa.
#2 Jak szybko zobaczę efekty pozycjonowania?
Efekty pozycjonowania są zazwyczaj widoczne po 3 miesiącach w postaci dodatkowego ruchu z wyszukiwarek. Rzeczywistą poprawę konwersji natomiast klienci zauważają po mniej więcej roku od wdrożenia optymalnej strategii SEO. Czas oczekiwania na finalne rezultaty zależy jednak od m.in. obecnej jakości serwisu, aktualnie zajmowanych pozycji oraz historii pozycjonowanej domeny.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Jaką firmę do pozycjonowania stron wybrać? Która agencja SEO okaże się najlepsza?
- Jak wybrać firmę pozycjonującą?
- Na jakie cele warto postawić aktualnie pieniądze, wybierając agencję SEO?
- O co zapytać firmę pozycjonerską przed rozpoczęciem współpracy?
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEO?
- Jakie pytania warto zadać agencji SEO przed rozpoczęciem współpracy?
- Ile kosztuje pozycjonowanie?
- Jak szybko zobaczę efekty pozycjonowania?
- https://www.theedigital.com/blog/how-to-choose-your-seo-agency
- https://www.entrepreneur.com/article/326429
- https://www.outerboxdesign.com/web-design-articles/how-to-choose-seo-company
- https://neilpatel.com/blog/seo-agency/
- https://seeresponse.com/blog/tips-choosing-perfect-seo-agency/
- https://www.seoreseller.com/blog/how-to-choose-seo-company
- https://digitalagencynetwork.com/7-tips-for-choosing-a-trustworthy-seo-agency/