Czym są wskaźniki Core Web Vitals i jak wpływają na SEO? Poradnik 2022!
25 . 08 . 2022
Autor:
Web Development
Spis treści:
- Core Web Vitals – czym są nowe wskaźniki rankingowe?
- Jak aktualizacja Core Web Vitals wpływa na doświadczenia użytkowników?
- Ile wskaźników Core Web Vitals istnieje aktualnie?
- Najważniejsze wskaźniki Core Web Vitals – LCP + FID + CLS
- Largest Contentful Paint (LCP) – ładowanie (loading)
- Jakie są skutki wysokiego LCP?
- Jak poprawić LCP?
- First Input Delay (FID) – interaktywność (interactivity)
- Jakie są skutki wysokiego FID?
- Jak poprawić FID?
- Cumulative Layout Shift (CLS) – stabilność wizualna (visual stability)
- Jakie są skutki wysokiego CLS?
- Jak poprawić CLS?
- Largest Contentful Paint (LCP) – ładowanie (loading)
- Mierzenie wskaźników Core Web Vitals – jakie narzędzia wykorzystać do pomiarów? TOP 5 propozycji
- 1. Google Search Console
- 2. Narzędzia deweloperskie Chrome
- 3. Lighthouse
- 4. PageSpeed Insights
- 5. Dodatek do Chrome – Web Vitals
- Jak wskaźniki Core Web Vitals wpływają na pozycjonowanie?
- Core Web Vitals a ranking stron w Google – jak to wygląda w praktyce?
- Czym są wskaźniki Core Web Vitals i jak wpływają na SEO? – podsumowanie
Czym są wskaźniki Core Web Vitals i jak wpływają na SEO?
Wskaźniki Core Web Vitals stały się elementem rankingowym wyszukiwarki Google w sierpniu 2021 roku. Od tej pory optymalizacja stron internetowych pod kątem SXO (ang. Search Experience Optimization) nabrała nowego znaczenia, ponieważ obecnie w dużym stopniu liczy się także interaktywność witryn – tuż obok responsywności, braku bezinwazyjnych reklam oraz poprawnie wdrożonego certyfikatu SSL. Dzisiejszy artykuł w całości poświęcimy zagadnieniu Core Web Vitals. Wyjaśnimy, czym są wskaźniki CWV, jak wpływają na SEO i dlaczego warto zoptymalizować stronę zgodnie z nowymi wytycznymi Google. Miłej lektury!
Core Web Vitals – czym są nowe wskaźniki rankingowe?
Core Web Vitals to zbiór kilku czynników dotyczących interaktywności stron internetowych. Skrót CWV oznacza podstawowe wskaźniki internetowe, czyli aktualizację, która ukazała się na koniec sierpnia 2021 roku – Page Experience Signal.
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience
Istnieją trzy fundamentalne składowe Core Web Vitals:
- (ang. Largest Contentful Paint),
- (ang. First Input Delay),
- (ang. Cumulative Layout Shift).
Pierwszy wskaźnik (LCP) odpowiada za czas ładowania strony, drugi (FID) za interaktywność, a trzeci czynnik (CLS) za wizualną stabilność serwisu.
Jak aktualizacja Core Web Vitals wpływa na doświadczenia użytkowników?
Aktualizacja Core Web Vitals to przysłowiowy ukłon w stronę internautów korzystających z wyszukiwarek tj. Google, Bing czy też Yahoo. Dzięki temu strony internetowe są bardziej użyteczne. Od teraz użytkownicy mogą korzystać z poszczególnych serwisów natychmiast po przekierowaniu. Nie muszą czekać, aż wygląd pierwszej strony się ustabilizuje, a serwer załaduje poszczególną funkcjonalność.
Prawidłowo zoptymalizowane witryny pod kątem Core Web Vitals pozwalają uzyskać pełną interaktywność, wydajność oraz responsywność maksymalnie w ciągu 2-3 sekund. Wynika to między innymi z priorytetyzacji wczytywanych elementów oraz optymalizacji przesunięcia układu domeny w stosunku do jej wyglądu po całkowitym załadowaniu.
Ile wskaźników Core Web Vitals istnieje aktualnie?
Obecnie możemy wymienić 3 główne miary – LCP, FID oraz CLS. Występują również tzw. uzupełniające wskaźniki Core Web Vitals, czyli:
- (ang. Time to First Byte),
- (ang. First Contentful Paint),
- (ang. Time to Interactive),
- TBT (ang. Total Blocking Time).
Jeśli interesuje Cię tworzenie sklepów internetowych lub standardowych stron www pod kątem SXO, powinieneś skupić się przede wszystkim na dostosowaniu wskaźników LCP, FID oraz CLS do aktualnych wymagań algorytmu Google. Pozostałe, uzupełniające czynniki są traktowane mniej priorytetowo przez wyszukiwarki, nie wpływając znacznie na ranking w wynikach wyszukiwania.
Warto jednak o nie zadbać, ponieważ synergia 7 powyższych miar pozwoli uzyskać najwyższy poziom wydajności, interaktywności oraz responsywności. Pamiętaj, że Twoja strona jest tak dobra, jak dobry jest jej najsłabszy punkt.
Najważniejsze wskaźniki Core Web Vitals – LCP + FID + CLS
Poniżej omawiamy najważniejsze wskaźniki Core Web Vitals.
Largest Contentful Paint (LCP) – ładowanie (loading)
Pierwszy wskaźnik Core Web Vitals przedstawiający szybkość ładowania danej witryny. Wynik LCP powinien wynosić mniej niż 2,5 sekundy. Od 2,5 do 4 sekund Google uznaje go za przeciętny, natomiast wartość LCP powyżej 4 sekund oznacza duże prawdopodobieństwo, że użytkownik po wejściu na stronę szybko ją opuści, maksymalizując współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate).
Jakie są skutki wysokiego LCP?
Długi czas oczekiwania na kompleksowe załadowanie witryny (w tym wczytywanie między innymi grafik).
Jak poprawić LCP?
W tym celu warto regularnie kompresować pliki, likwidować nieużywane JavaScripty, oraz optymalizować CSS.
First Input Delay (FID) – interaktywność (interactivity)
Metryka FID wskazuje poziom interaktywności stron internetowych. O co dokładnie chodzi? O czas, który upływa od momentu przekierowania użytkownika (czyt. kliknięcia linku) aż do uzyskania pełnej interaktywności z serwisem. Wynik FID powinien wynosić ok. 100 ms. Jeśli oscyluje w granicach 100-300 ms oznacza potrzebę poprawy. W przypadku powyżej 300 ms negatywnie wpływa na UX internautów ze stroną.
Jakie są skutki wysokiego FID?
Powolna interakcja użytkownika z witryną po kliknięciu linku przekierowującego.
Jak poprawić FID?
Żeby poprawić FID, powinniśmy zminimalizować pracę głównego wątku oraz utrzymać liczbę żądań na jak najwyższym poziomie.
Cumulative Layout Shift (CLS) – stabilność wizualna (visual stability)
Kluczowa metryka. Mierzy stabilność wizualną serwisów, czyli stopień przesunięcia układu domeny. Algorytm w tym przypadku porównuje układ domeny podczas wczytywania do jej wyglądu po kompleksowym załadowaniu. Wynik CLS powinien wynosić 0,1 lub mniej.
Jakie są skutki wysokiego CLS?
Niespodziewane przesunięcia na stronie, która mogą powodować przypadkowe użycie poszczególnych funkcjonalności (np. kliknięcie przycisku CTA – Call to Action).
Jak poprawić CLS?
W celu poprawy wskaźnika CLS należy każdorazowo rezerwować wymaganą przestrzeń (przed wdrożeniem poszczególnych funkcjonalności). Warto również wykorzystywać narzędzie Aspect Ratio Boxes, aby dołączać rozmiary plików graficznych. Dobrym rozwiązaniem będzie również zmniejszenie objętości zdjęć za pomocą ogólnodostępnych konwerterów.
Mierzenie wskaźników Core Web Vitals – jakie narzędzia wykorzystać do pomiarów? TOP 5 propozycji
Wskaźniki Core Web Vitals można zmierzyć na kilka sposobów. Wykorzystując funkcję „Podstawowe wskaźniki internetowe” w Google Search Console lub narzędzia deweloperskie Chrome udostępnione użytkownikom krótko po wprowadzeniu aktualizacji CWV. Warto także wykorzystać do tego instrument Lighthouse, PageSpeed Insights oraz wyjątkowo użyteczny dodatek do Chrome – Web Vitals.
1. Google Search Console
Źródło: https://search.google.com/search-console/about
Aby zweryfikować, które adresy URL w naszej witrynie są słabej jakości, wymagają poprawienia lub są dobrej jakości, należy wejść w ustawienia Google Search Console, a następnie wybrać „Podstawowe wskaźniki internetowe”. Jeśli zagłębimy się dodatkowo w „Szczegółowe raporty”, będziemy mogli sprawdzić, dlaczego poszczególne miary zostały uznane za niespełniające wymogi Google.
2. Narzędzia deweloperskie Chrome
Źródło: https://www.google.com/intl/pl/chrome/dev/
Krótko po aktualizacji Core Web Vitals narzędzia deweloperskie Chrome zostały wzbogacone o zaawansowane raporty CWV. Dzięki temu istnieje możliwość mierzenia następujących wskaźników: LCP, FID oraz CLS w czasie rzeczywistym.
3. Lighthouse
Za pomocą instrumentu Lighthouse można zmierzyć aż 5 wskaźników Core Web Vitals, a mianowicie:
- CLS – Cumulative Layout Shift,
- LCP – Largest Contentful Paint,
- TTI – Time to Interactive,
- FCP – First Contentful Paint,
- TBT – Total Blocking Time.
Aktualnie jest to najbardziej rozbudowane narzędzie do analizy interaktywności witryny. Dzięki jego zastosowaniu obliczymy punktację nie tylko w kontekście jednostek stacjonarnych, ale także pod względem urządzeń mobilnych (np. tabletów, smartfonów lub smartwatchy).
4. PageSpeed Insights
PageSpeed Insights wyświetla wyniki testów Core Web Vitals w czasie rzeczywistym. Poza tym działa identycznie jak Lighthouse. Pozwala również zbadać wskaźnik INP (ang. Interaction to Next Paint).
5. Dodatek do Chrome – Web Vitals
Dodatek do Chrome – Web Vitals wyróżnia się bardzo praktycznym zastosowaniem. Umożliwia zweryfikowanie dowolnej strony internetowej pod kątem LCP, FID oraz CLS w czasie rzeczywistym, generując raport CWV natychmiast po wejściu na dany serwis.
Jak wskaźniki Core Web Vitals wpływają na pozycjonowanie?
Wskaźniki Core Web Vitals są istotne pod kątem pozycjonowania. Nie ma wątpliwości, że wpływają na SEO (ang. Search Engine Optimization), natomiast pytanie, jakie trzeba sobie zadać, brzmi następująco: „Czy miary rankingowe LCP, FID oraz CLS mogą powodować kluczowe zmiany rankingowe w organicznych wynikach wyszukiwania?”
Core Web Vitals a ranking stron w Google – jak to wygląda w praktyce?
Aktualizację Core Web Vitals można porównać do drobnego update’a związanego z wdrożeniem SSL w 2018 roku.
Wówczas developerzy stron www oraz sklepów internetowych otrzymali informację, że Google zacznie oznaczać serwisy jako zabezpieczone i niezabezpieczone. Czy właściciele domen, którzy nie wdrożyli SSL-a, odnotowali wtedy spadki w wyszukiwarkach? Raczej nie, bo zabezpieczenie HTTPS było (i nadal jest) wyłącznie jednym z kilkuset czynników rankingowych.
Jak możemy obecnie zauważyć – każdy serwis posiada certyfikat SSL. Czy jest to spowodowane tym, że właściciele e-commerce boją się o pozycjonowanie sklepów internetowych? Nie.
Zarówno przedsiębiorcy działający w szeroko pojętej branży e-commerce, jak i właściciele serwisów usługowych mają aktywny protokół HTTPS z innego powodu. Otóż aktualnie użytkownicy są na tyle świadomi, że dokonując płatności internetowych, weryfikują, czy mogą to zrobić bezpiecznie. A bezpieczeństwo gwarantuje im SSL. Pod kątem e-commerce to absolutny must-have, bo żaden świadomy internauta nie wykona płatności online w serwisie oznaczonym jako „Niezabezpieczony”.
Strony z certyfikatem SSL są również pozbawione zazwyczaj spamu oraz funkcjonalności, których przypadkowe wykorzystanie może spowodować pobranie materiałów z wirusem.
Dokładnie tak samo jest z optymalizacją strony pod kątem Core Web Vitals. Być może dostosowanie serwisu do miar LCP, FID oraz CLS nie przyczyni się do wzrostu rankingu w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania.
Istnieje jednak spora szansa na to, że użytkownicy będą chętniej scrollowali stronę zgodną z CWV i dokonywali na niej pożądanych interakcji (np. kupią dany produkt, pobiorą pdf-a lub wypełnią formularz kontaktowy). Dzięki temu zmniejszy się również wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate), co wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie stron w Google.
Czym są wskaźniki Core Web Vitals i jak wpływają na SEO? – podsumowanie
Wskaźniki Core Web Vitals (LCP, FID oraz CLS) to ważne miary rankingowe wpływające przede wszystkim na wrażenia internautów, jakich doświadczają podczas korzystania z witryn internetowych. Są również istotne pod kątem SEO, ponieważ zostały oficjalnie uznane za jeden z kilkuset czynników rankingowych.
Najważniejsze, aby skupić się na optymalizacji głównych miar – LCP, FID i CLS. Warto natomiast zweryfikować także dodatkowe czynniki tj. TTFB, FCP, TTI oraz TBT. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego wpisu i życzymy powodzenia w optymalizacji serwisu pod kątem Core Web Vitals.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym są nowe wskaźniki rankingowe Core Web Vitals?
- Jak aktualizacja Core Web Vitals wpływa na doświadczenia użytkowników?
- Ile wskaźników Core Web Vitals istnieje aktualnie?
- Jakie są najważniejsze wskaźniki Core Web Vitals?
- Jakie narzędzia wykorzystać do pomiarów Core Web Vitals?
- Jak wskaźniki Core Web Vitals wpływają na pozycjonowanie?
- https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/marketing-strategies/app-and-mobile/why-should-around-70-of-czech-and-slovak-websites-have-a-closer-look-at-their-mobile-user-experience/
- https://www.cloudflare.com/learning/performance/what-are-core-web-vitals/
- https://www.yottaa.com/understanding-core-web-vitals/
- https://blog.duda.co/core-web-vitals
- https://calibreapp.com/blog/core-web-vitals
- https://www.kantar.com/campaigns/web-vitals-checker
- https://www.youtube.com/watch?v=F0NYT7DIlDQ
- https://www.searchmetrics.com/knowledge-hub/packs/core-web-vitals/
- https://www.convinceandconvert.com/digital-marketing/what-we-can-expect-from-core-web-vitals-in-2022/