Elementy rankingowe na stronie internetowej pozycjonowanie stron internetowych
29 . 05 . 2019
Autor:
Web Development
Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z marketingiem internetowym zazwyczaj są mocno zainteresowane tym, co wpływa na to, że dana strona jest bardziej lub mniej przyjazna dla wyszukiwarki. Efektywne pozycjonowanie stron składa się bowiem zarówno z działań, które skupiają się na optymalizacji samej strony jak i na działaniach w stosunku do niej zewnętrznych, a więc na przykład na właściwie zaplanowanej i wdrożonej strategii Link building. W pierwszej kolejności najlepiej skoncentrować się na tych elementach, które mogą być bardzo pomocne przy pozycjonowaniu, a które bezpośrednio dotyczą samej strony.
Pozycjonowanie stron internetowych rozpoczyna się od pracy nad samą stroną
Kiedy nie widać twojej strony internetowej w wyszukiwarce, to masz poważny powód do zmartwień. Być może twoja strona jest zupełnie wy indeksowana z wyszukiwarki Google? Jak to sprawdzić? Przejdź do artykułu poświęconego szukania w Google za pomocą specjalnych komend. Z pewnością znajdziesz komendę która pokaże ci czy twoja strona jest w wyszukiwarce (site:domena.pl) oraz kilka innych.
Każde pozycjonowanie stron internetowych powinno rozpocząć się od optymalizacji. Optymalizacja to nic innego jak takie dostosowywanie strony, aby była jak najbardziej przyjazna dla wyszukiwarki. W sieci możemy znaleźć wiele wytycznych, co do tego, w jaki sposób przeprowadzić taką optymalizację. Najlepiej jednak skupić się na tym, jakie elementy rankingowe na stronie internetowej są najistotniejsze i to właśnie o nie koniecznie zadbać.
Na samym początku sugerujemy wdrożyć do swojej strony lub sklepu internetowego narzędzia dla webmastera (Google Search Console) od firmy Google. W tej aplikacji mamy bardzo dużą ilość danych. Powinniśmy właśnie zacząć od wdrożenia rekomendacji z tego miejsca. To podstawowe wytyczne wyszukiwarki Google by dobrze widziała naszą stronę lub sklep internetowy.
Troska o aspekty techniczne strony
Sama optymalizacja strony internetowej może polegać chociażby na optymalizacji kodu. Oznacza to, że powinien on być przejrzysty, a co za tym idzie warto też zwrócić uwagę na takie parametry jak szybkość wczytywania się strony. To jednak nie wszystko. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać o tym, że strona powinna być dobrze wykonana i dostosowana do przeglądania na każdym rodzaju urządzenia. Z tego też względu obecnie standardem jest Responsive Web Design, czyli tworzenie stron, które same dostosowują się do wielkości ekranu urządzenia, na którym są otwierane. To ważne, także ze względu na fakt, że Google wdrożyło Mobile Index First, co oznacza, że strony posiadające wersje mobilne są znacznie lepiej traktowane przez algorytm i umieszczane na wyższych pozycjach. Oczywiście, to, czy strona dobrze wyświetla się użytkownikom ma też niebagatelne znaczenie czysto marketingowe - funkcjonalność strony wpływa na jej odbiór oraz na sprzedaż.
Dodatkowo, warto zadbać o przejrzyste linkowanie wewnętrzne i odpowiednie struktury linków, a także o to, aby strona miała prostą i intuicyjną strukturę, która będzie łatwa w nawigowaniu przez użytkownika oraz do odczytania przez roboty Google. Odpowiednie linkowanie ma tym większe znaczenie im więcej jest dodatkowych podstron - stąd jest to tak bardzo istotne w przypadku sklepów internetowych. Aby przyspieszyć zaindeksowanie świeżej strony można zgłosić ją w narzędziach Google oraz wygenerować i wgrać site mapę (sitemap.xml – mapa podstron dla wyszukiwarki Googla).
Kolejne kroki w stronę lepszej optymalizacji
Optymalizacja to także nadanie stronie meta title, czyli tytułu, który będzie zgodny z prowadzoną kampanią seo. Można również dodać opis meta description oraz dodać słowa kluczowe. Pomocne może być też opisanie tekstów alternatywnych w miejscach, w których na stronie znajdują się zdjęcia i grafiki.
W nagłówku h1 można spróbować zawrzeć najważniejszą dla nas frazę kluczową, gdyż właśnie ten nagłówek posiada duże znaczenie i ustala hierarchię treści oraz ma olbrzymie znaczenie. Nie możemy zapomnieć o nagłówkach H2 H3 które również są ważne.
Zawartość strony również ma ogromne znaczenie
Bardzo wiele mówi się o content marketingu i wcale nie ma w tym żadnej przesady, gdyż treści zawarte na stronie mają wpływ zarówno na odbiór strony przez użytkowników jak i jej odbiór przez roboty. Treść główna, która znajduje się na landing page bardzo mocno wpływa na ocenę jakości strony, ale ma też spore znaczenie wizerunkowe. Dlatego też tekst, który tutaj umieścimy powinien zawierać słowa kluczowe, ale muszą one zostać wplecione w sposób naturalny. Treści muszą być unikalne, nie możemy pozwolić sobie na ich kopiowanie z różnych źródeł, gdyż zostanie to uznane za duplikację treści. Wszelkie teksty, jakie zamieścimy na stronie powinny pokrywać się tematycznie. Dodatkowo, warto pochylić się nad gęstością fraz kluczowych na stronie internetowej. Sami za pewne odczujemy, że tekst, który jest przesycony ilością fraz jest nieprzystępny i trudny do zrozumienia. Dlatego też należy zachować umiar i pamiętać, aby treści były atrakcyjne dla użytkowników i sensowne, a dodatkowo zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania. Słowo kluczowe dobrze jest umieścić na początku artykułu, w jednym z nagłówków lub też w ostatnim akapicie. Zbyt duże zagęszczenie fraz kluczowych może być zaklasyfikowane jako SPAM.
Dobre pozycjonowanie stron internetowych to także zorientowanie na użytkownika
Pozycjonujemy po to, aby zwiększyć ruch na stronie, a więc, aby coraz więcej osób ją odwiedzało. Samo przez się rozumie się, że strona ma być więc dla użytkownika przyjazna i intuicyjna. Warto więc zwrócić uwagę na takie kwestie jak:
Wskaźnik Page Quality, który poinformuje nas o jakości strony oraz o tym, czy jest ona pomocna użytkownikowi. Dowiemy się także czegoś więcej o tym, czy jest to witryna spójna tematycznie.
Kolejnym wskaźnikiem wartym uwagi jest Needs Met. Określa on w jakim stopniu dana strona internetowa lub też wynik wyszukiwania spełnia oczekiwania użytkowników.
Podsumowując, pozycjonowanie stron www warto zacząć od pracy nad samą stroną. Dzięki temu będzie się dobrze pozycjonować i nie będziemy mieć problemów technicznych z tym, aby umieścić ją wysoko w pozycjach Google. Oczywiście, wymienione elementy rankingowe na stronie internetowej to tylko niektóre z bardzo długiej listy możliwych. Zawsze można zrobić coś jeszcze i pójść o krok dalej w kierunku lepszej optymalizacji strony.