Ile kosztuje strona internetowa w 2022 roku?
15 . 04 . 2022
Autor:
Web Development
Rozwój technologiczny, jaki nastąpił w ostatnich dekadach, spowodował, że trudno dziś wyobrazić sobie życie bez internetu i wszystkich związanych z nim udogodnień. Portale informacyjne zastąpiły gazety, serwisy z filmami — telewizję, a sklepy internetowe i serwisy aukcyjne umożliwiają zakup przedmiotów z dowolnego miejsca na świecie.
Klienci w poszukiwaniu informacji i produktów pierwsze swoje kroki kierują do wyszukiwarki internetowej. Firma, której nie ma w internecie, ma obecnie małe szanse na rozwój i zdobycie rynku. Posiadanie strony internetowej stało się niezbędnym elementem strategii firmy. Ten kawałek wirtualnej przestrzeni pozwala na prezentację oferty, sprzedaż lub zachęcenie potencjalnego klienta do kontaktu. Ile kosztuje strona internetowa dla firmy? Zapraszamy do zapoznania się z niezbędnymi informacjami.
Spis treści:
- Dlaczego firmie potrzebna jest strona internetowa?
- Ile kosztuje strona internetowa?
- Od czego zależy cena strony internetowej w 2022 roku?
- Wykonawca
- Wybór freelancera na wykonawcę strony internetowej
- Agencja marketingowa
- Rodzaj strony i jej wielkość
- Przygotowanie strony przyjaznej SEO
- Jakość projektu graficznego
- Czas wykonania strony internetowe
- Optymalizacja pod kątem wydajności i bezpieczeństwa
- Cennik tworzenia stron internetowych
- Pakiet podstawowy
- Pakiet standardowy
- Pakiet rozszerzony
- Czy warto oszczędzać na stronie internetowej?
- Pozycjonowanie stron internetowych
- Ile kosztuje strona internetowa - najczęściej zadawane pytania
Dlaczego firmie potrzebna jest strona internetowa?
Tworzenie stron internetowych nie jest sztuką dla sztuki. Strona ma być estetyczna i przyciągająca uwagę, ale przede wszystkim ma pomóc firmie osiągnąć założone cele. Decydując się na stworzenie firmowej strony, należy zastanowić się, jakie mają być jej zadania. Najprościej wyjaśnić to na podstawie sklepu internetowego — taka strona ma zapewnić sprzedaż produktów. Klient w wirtualnym sklepie ma mieć możliwość obejrzenia towaru, poznania jego szczegółowej charakterystyki (np. rozmiaru, koloru, właściwości), a następnie umieszczenia go w koszyku i dokonania zakupu.
Nieco trudniej wyobrazić sobie, jaki cel może mieć strona firmy, która sprzedaje produkty na indywidualne zamówienie albo usługi (np. szkolenia, usługi księgowe, budowlane itp.). W takim wypadku strona może służyć przedstawieniu oferty i odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania. Może także pomagać uzyskaniu nowych kontaktów o zainteresowanych osób i umożliwiać im bezpośredni kontakt z obsługą firmy.
Ile kosztuje strona internetowa?
Koszt strony internetowej zależy od bardzo wielu czynników. Na ostateczną cenę wpływa nie tylko wielkość tworzonej strony, umieszczone na niej treści (np. indywidualne grafiki, stockowe zdjęcia) czy dodatkowe funkcjonalności (jak choćby kalkulatory usług czy aplikacje webowe). Równie ważnym czynnikiem decydującym o ostatecznym koszcie jest doświadczenie wykonawcy, ilość specjalistów, z którymi trzeba współpracować, jak i termin realizacji projektu.
Zanim pokażemy, ile może kosztować tworzenie stron internetowych, omówimy poszczególne elementy wpływające na cenę. Dzięki temu każdy świadomie będzie mógł podjąć decyzję o tym, jaka strona internetowa będzie odpowiednia i komu warto zlecić jej wykonanie.
Od czego zależy cena strony internetowej w 2022 roku?
Rozpoczynając zbieranie informacji na temat kosztów strony internetowej, można spotkać się z bardzo różnymi cenami. Dostępne są oferty "za darmo" (zwykle z różnymi ukrytymi kosztami) czy za kilkaset złotych, jak i propozycje za kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy. Nie mając odpowiedniej wiedzy, trudno jest zrozumieć, skąd biorą się takie rozbieżności. Postaramy się krótko przybliżyć czynniki decydujące o cenie tworzenia strony internetowej.
Wykonawca strony internetowej
Pierwszym elementem, który określa przedział kosztowy wykonania strony, jest osoba wykonawcy. Tworzeniem witryn internetowych zajmują się freelancerzy, agencje marketingowe, ale także studenci kierunków informatycznych, czy osoby, które nie mają odpowiedniej wiedzy, ale korzystając z różnych narzędzi, potrafią taką stronę "wyklikać".
Wybór wykonawcy strony dobrze jest zacząć od przejrzenia jego portfolio oraz doświadczenia w branży. Jeżeli znajdują się w nim różnorodne projekty o ciekawych układach graficznych, intrygujące i przykuwające uwagę, to oznacza, że twórca zna się na tym, co robi. Jeżeli jednak strony w portfolio są do siebie podobne, to nie należy się spodziewać, by kolejny projekt znacznie się od nich różnił.
Czy można jednoznacznie wskazać, który wykonawca (freelancer lub agencja marketingowa) najlepiej zrealizuje zadanie? Niestety odpowiedź nie jest taka jednoznaczna. Każda z tych opcji ma swoje plusy, jak i minusy.
Wybór freelancera na wykonawcę strony internetowej
Wybierając freelancera jako osobę odpowiedzialną za wykonanie strony, można spodziewać się niższych kosztów. Trudno jednak oczekiwać, by jedna osoba znała się na wszystkim i potrafiła jednocześnie przeprowadzić rzetelne badanie potrzeb grupy docelowej, do której kierowana jest oferta firmy, przygotować profesjonalne grafiki i stworzyć stronę z zachowaniem zasad dobrego wytwarzania. Niski koszt takiej strony zwykle wynika z wykorzystania szablonowych rozwiązań i to zarówno w sferze graficznej jak i w sferze strukturalnej strony. Rozwiązanie to może być jednak dobrym wyborem dla osób, które potrzebują prostą stronę wizytówkę informującą o godzinach otwarcia sklepu czy telefonach kontaktowych.
Agencja marketingowa
Agencja marketingowa zyskuje zdecydowaną przewagę na freelnacerem. O zaletach współpracy z nią można by wiele napisać. Przede wszystkim otrzymuje się wsparcie dużego zespołu osób. Każda z nich jest specjalistą w swojej dziedzinie. To powoduje, że przy tworzeniu strony internetowej uwzględnianie są najnowsze trendy z różnych dziedzin. Pracownicy agencji ciągle podnoszą swoje kwalifikacje i mają dostęp do specjalistycznych narzędzi, które często ze względu na koszt zakupu czy płaconych abonamentów pozostają poza zasięgiem freelancera.
Współpraca z agencją marketingową lub interaktywną zwiększa koszt stworzenia strony internetowej. Przekłada się on jednak na bardzo konkretny efekt, a więc stronę wykonaną zgodnie z odpowiednimi standardami, łatwą do zarządzania, utrzymania i aktualizowania.
Rodzaj strony i jej wielkość
Jak już wcześniej zostało wspomniane, rozpoczęcie prac nad stroną internetową należy zacząć od określenia celu, który ma realizować. To od niego zależy, czy wystarczy przygotowanie prostej strony wizytówki, czy rozbudowanego sklepu. Jeżeli witryna będzie głównie wykorzystywana do znalezienia danych kontaktowych i nawiązania kontaktu, wystarczy prosta strona, nawet typu one page (czyli bez dodatkowych zakładek) i osadzony na niej formularz do wysyłania wiadomości. W przypadku rozbudowanego serwisu czy sklepu internetowego, dla których może być dostępnych kilkadziesiąt czy nawet kilkaset podstron, nakład pracy (a więc i cena) będą zdecydowanie większe.
Przygotowanie strony www przyjaznej SEO
Strona będzie realizowała stawiane przed nią cele tylko wtedy, gdy użytkownicy będą mogli znaleźć ją w internecie po wpisaniu odpowiednich słów. Wysoka pozycja w wyszukiwarkach ma tutaj decydujące znaczenie. Oczywiście wpływa na nią pozycjonowanie stron internetowych, ale podstawą jest stworzenie odpowiednie struktury strony, która będzie zgodna z wytycznymi wyszukiwarki Google.
Przygotowanie schematu strony pozwala na logiczne poukładanie informacji. Stają się one wówczas czytelne dla odbiorcy, a dla robotów wyszukiwarek są jednym z sygnałów, że na stronie znajdują się wartościowe treści i należy je częściej pokazywać internautom.
SEO to także odpowiednio uzupełnione metatagi na stronie oraz atrybuty alt dla obrazków dobrane w odpowiedni sposób do poszczególnych podstron serwisu. Klient po wpisaniu w wyszukiwarkę interesującej go frazy powinien przecież zostać przeniesiony w miejsce, gdzie znajdzie dokładnie to, czego szukał. Rzadko kiedy tym miejscem jest strona główna, przeważnie są to strony ofertowe, prezentujące usługę lub produkt.
Jakość projektu graficznego
Obraz mówi więcej niż tysiąc słów. Zgodnie z tą maksymą grafika na stronie internetowej nabiera dużego znaczenia. Z jej pomocą można nie tylko zobrazować opisywane treści, ale przekazać wartości ważne dla firmy i nadać stronie odpowiedni charakter.
Przygotowany dla strony projekt graficzny powinien współgrać z systemem identyfikacji wizualnej firmy. Spójność w przekazie treści jest niezmiernie ważna. Charakterystyczne dla marki elementy graficzne czy kolory zapadają w pamięć i jednoznacznie kojarzą się z daną firmą. Korzystanie ze stockowych grafik nie wyróżni firmy na rynku, a może się także zdarzyć, że wybrane obrazy wykorzysta także konkurencja. Wpływ na jakość i cenę ma również rodzaj oprogramowania. W przypadku specjalistycznego oprogramowania typu, Adobe XD lub Figma, cena projektu będzie droższa, niż w przypadku dostarczenia klientowi projektu w pliku jpg, png, pdf lub innym.
Czas wykonania strony internetowej
Zgodnie z teorią trójkąta niemożliwości (przełożoną na specyfikę branży IT) wykonanie strony szybko, tanio i dobrze jest mało prawdopodobne. Można wybrać tylko dwie cechy. Projekt zrobiony szybko i tanio najprawdopodobniej będzie słabo przygotowany, zaś ten, który będzie zrobiony szybko i dobrze - nie będzie tani. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Oxford potwierdzają tę tezę. Utrzymanie założonego czasu i jakości zwiększa potrzebny na wykonanie strony budżet.
Czas potrzebny na wykonanie strony internetowej obejmuje nie tylko pisanie samego kodu, ale także wszystkie prace koncepcyjne nad stroną i jej wymaganiami, rozmowy z klientem, tworzenie grafik i widoków strony oraz jej hierarchii i struktury treści. Przygotowanie prostej strony zajmuje ok. 10 dni roboczych. Przy bardziej skomplikowanych projektach czas może wydłużyć się nawet ponad 30 dni roboczych i więcej.
Optymalizacja pod kątem wydajności i bezpieczeństwa
Internauci oczekują natychmiastowych efektów. Jeżeli strona ładuje się wolno, to wielu z nich rezygnuje z oczekiwania na jej wyświetlenie. Przygotowując stronę internetową koniecznie należy zatroszczyć się o jej wydajność. Niezoptymalizowana strona to konkretne straty finansowe, duży współczynnik odrzuceń i brak realizacji celów.
Podobnie sytuacja wygląda z bezpieczeństwem strony. Użytkownicy sieci są świadomi zagrożeń, które mogą ich spotkać w internecie. Instalacja certyfikatu SSL i odpowiednie procedury związane z RODO to obecnie konieczność.
Cenny tworzenia stron internetowych
Trudność w jednoznacznym podaniu odpowiedzi na pytanie "Ile kosztuje strona internetowa w 2022 roku?" wynika przede wszystkim z różnych potrzeb klientów co do tworzonych witryn. W naszej agencji pracujemy na trzech podstawowych pakietach, ale każdy projekt jest analizowany indywidualnie. Możliwe jest więc wykonanie części prac z jednego pakietu, a części z drugiego. Każdorazowo jest to dostosowywane do indywidualnych potrzeb klienta.
Poniżej przedstawiamy przykładowe pakiety dostępne w firmie Web Development. Dotyczą one złożonych stron z ofertą firmy. Nie uwzględniamy tutaj stron typu one page, landing page czy wizytówka. W przypadku zapotrzebowania na taka stronę zapraszamy do indywidualnego kontaktu.
Przykładowy pakiet podstawowy
Przygotowanie strony w podstawowej wersji to koszt od ok. 3000 zł netto. W ramach tego pakietu klient otrzymuje:
- projekt widoków strony internetowej;
- możliwość naniesienia 1-2 poprawek do widoków;
- stronę przygotowaną według wytycznych wyszukiwarki Google;
- unikalny projekt graficzny, prezentowany w formie graficznej, jpg, png pdf;
- przygotowanie do 10 podstron;
- autorski system do zarządzania treścią (CMS);
- uzupełnione metatagi i atrybuty alt;
- prosty formularz kontaktowy.
Przykład pakietu standardowego
W pakiecie standardowym przygotowujemy bardziej rozbudowane strony przystosowane do obsługi wielu języków. W ramach tego pakietu klient otrzymuje:
- dodatkową propozycję graficzną strony, jeżeli pierwsza nie spełni jego oczekiwań;
- możliwość naniesienia 3-4 poprawek do otrzymanych projektów graficznych;
- stronę przygotowaną według wytycznych wyszukiwarki Google;
- unikalny projekt graficzny prezentowany w programie Adobe XD;
- przygotowanie do 100 podstron (uzupełnianie);
- autorski system do zarządzania treścią (CMS);
- uzupełnione metatagi i atrybuty alt;
- rozbudowany formularz kontaktowy;
- przystosowanie strony do obsługi wielu języków;
- wyszukiwarkę treści na stronie;
- kalkulator na stronie, szacujący koszty usługi lub produktu;
- rozbudowane formularze umożliwiające dokonywania skomplikowanych wycen usług.
Aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarce dodajemy za klienta dane strukturalne do wszystkich podstron. Koszt strony w pakiecie standardowym zaczyna się od kwoty 7500 zł netto.
Przykład pakietu rozszerzony
W najbardziej rozbudowanym pakiecie dodatkowo uzupełniamy cała zawartość serwisu, organizujemy wszystkie dostępne treści i wykonujemy pełną optymalizację SEO. Przez pierwszy miesiąc zarządzania serwisem klient otrzymuje od nas gratis. W ramach wykonywanych w tym czasie prac przeprowadzamy nie tylko audyt UX stron, ale także testy UX, dodajemy nowe produkty i oferty i uzupełniamy wszystkie treści. Wykonujemy także dodatkowe aplikacje webowe albo złożone kalkulatory, jeżeli wymaga tego specyfika strony. Koszt pakietu rozszerzonego rozpoczyna się od kwoty 18000 zł netto.
Najczęściej jednak klienci potrzebują pakietu mieszanego. Po analizie potrzeb klienta i zadań, jakie ma realizować strona internetowa, przygotowujemy indywidualną wycenę. Średni koszt tworzenia stron internetowych w 2022 roku zwykle mieści się w przedziale 6500 - 9500 zł netto. W celu ustalenia ceny projektu zapraszamy do kontaktu i przesłania zapytania.
Czy warto oszczędzać na stronie internetowej?
Stronę internetową należy traktować jak pracownika, który pozostaje do dyspozycji klientów przez 24 h na dobę. Do jego zadań należy:
- informowanie o ofercie firmy;
- odpowiadanie na najważniejsze pytania klientów poprzez przygotowanie odpowiednich treści;
- przyjmowanie zapytań od zainteresowanych osób;
- sprzedawanie produktów i przyjmowanie płatności;
- dbanie o wizerunek w sieci;
- realizowanie strategii marketingowej.
Dobrze przygotowana strona będzie skutecznie wspierać sprzedaż oraz pomagać w kształtowaniu widoczności marki w sieci.
Może się wydawać, że koszt tworzenia strony internetowych jest duży. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że jest to wydatek jednorazowy, który zwraca się w postaci skierowania na stronę ruchu dobrej jakości i nowych zamówień i zapytań ofertowych.
Pozycjonowanie stron internetowych
Przygotowanie strony internetowej to dopiero pierwszy krok do zdobywania nowych klientów. Po stworzeniu firmowej witryny warto zainwestować w jej pozycjonowanie, czyli działania zmierzające do wyświetlania się strony jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Przed rozpoczęciem optymalizacji strony należy wykonać m.in. audyt UX strony. Na nic się zda pierwsze miejsce w wyszukiwarce, jeżeli użyteczność strony internetowej dla klientów będzie słaba i będą oni opuszczać ją bez wykonania oczekiwanych przez firmę kroków.
Ile kosztuje strona internetowa - najczęściej zadawane pytania [FAQ]
Ile kosztuje strona internetowa?
Koszt strony zależy od wielu czynników, można jednak założyć, że średni koszt typowej strony firmowej będzie wahała się w granicach 6500 - 9500 zł netto.
Jak wybrać wykonawcę strony internetowej?
Wybierając freelancera lub agencję marketingową do stworzenia strony internetowej dobrze jest zacząć od przejrzenia portfolio z wcześniejszymi pracami. W kolejnym etapie warto umówić się na rozmowę. Najlepszą rekomendacją zawsze jest polecenie przez poprzednich klientów.
Czy można samodzielnie modyfikować treści na stworzonej stronie internetowej?
Sposób modyfikacji treści zależy od tego, w jaki sposób została przygotowana strona. Można spotkać się z sytuacją, że informacje będą musiały być modyfikowane przez programistę. Koniecznie trzeba o to zapytać przed rozpoczęciem współpracy. Dobra agencja marketingowa skorzysta z systemu do zarządzania treścią który umożliwi klientowi samodzielne wprowadzanie zmian na stronie.