Jak skutecznie promować sklepy internetowe?
13 . 06 . 2022
Autor:
Web Development
Jak wynika z analizy opracowanej przez ekspertów PwC, wartość polskiego rynku e-commerce może w 2026 r. osiągnąć poziom 162 miliardów złotych brutto, co oznaczałoby średnią roczną stopę wzrostu sektora na poziomie ok. 12%. Zwiększenie udziału transakcji dokonywanych za pośrednictwem sieci w ogóle handlu oraz obecność globalnych graczy na rynku sprawia, że konkurencja jest bardziej intensywna, niż kiedykolwiek. Warto zatem dowiedzieć się, jak skutecznie promować sklep internetowy i dostosować się do aktualnych standardów reklamy w sieci! Miłej lektury!
------------------------------------------------------------
https://www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09-analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html
5 skutecznych sposobów na wypromowanie sklepu internetowego e-commerce – ranking
Wśród najczęściej wymienianych składowych (przez konsumentów z sektora e-commerce) decydujących o dokonaniu zakupu online znajdziemy atrakcyjną cenę produktu, niskie koszty dostawy, pozytywne doświadczenia produktowe, krótki czas realizacji, możliwość wyboru formy płatności, wysyłki oraz kwestie związane bezpośrednio ze sposobem zaprojektowania witryny i samego procesu zakupowego.
Warto jednak pamiętać o tym, że nawet najbardziej atrakcyjna oferta, responsywna i szybko ładująca się strona nie pomogą nam odnieść sukcesu, jeśli konsumenci nie będą w stanie trafić do naszego e-sklepu. Kompleksowa strategia marketingowa dla e-commerce powinna uwzględniać działania SEO, kampanie PPC, content marketing oraz obecność w social media i działania z udziałem influencerów. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym elementom skutecznej strategii marketingowej.
------------------------------------------------------------
https://zaufane.pl/opinie-w-internecie-maja-znaczenie-dane-z-raportu-gemius-dla-e-commerce-w-polsce-2021#wniosek-3
1. Pozycjonowanie
Skuteczna strategia SEO to sposób na wygenerowanie ruchu organicznego i zwiększenie liczby konwersji. Według statystyk pierwszy wynik wyszukiwania ma średnią klikalność na poziomie 28,5%, drugi – 15,7%, a trzeci zaledwie 11%. Strony znajdujące się na samym dole pierwszej listy wyników mogą liczyć jedynie na ok. 2,5% kliknięć.
Pozycjonowanie sklepów internetowych jest długofalowym, ciągłym procesem, obejmującym działania zarówno on-site, jak i off-site. Zastanawiając się nad pracą w tym zakresie, powinniśmy wziąć pod uwagę nie tylko planowanie wartościowego, nasyconego słowami kluczowymi contentu, ale także odpowiednią optymalizację techniczną strony (np. responsywność na urządzeniach mobilnych, dostępność, czas ładowania). Ważny jest także link-building – jak wynika z opracowanej przez Paddy Mogan publikacji pt.: „Software and community for better marketing The Beginner’s Guide To Link Building”, pozyskiwanie linków dofollow pojawiających się w wartościowych serwisach pozostaje jednym z najważniejszych
elementów strategii SEO, nawet pomimo zmian wywołanych przez aktualizację Google Penguin Update z 2012 roku.
Przechodząc do konkretów – planując działania SEO, należy pamiętać o m.in.:
- odpowiednim doborze słów kluczowych (ich selekcję ułatwi narzędzie Google Keyword Planner – zwróćmy uwagę na frazy tzw. długiego ogona oraz brandowe słowa kluczowe);
- unikaniu dublowania treści (opracujmy samodzielnie opisy produktów i kategorii);
- dodaniu tekstów alternatywnych do zdjęć i grafik (dzięki temu ułatwimy wyszukiwanie produktów za pomocą narzędzia Google Lens);
- optymalizacji adresów URL poszczególnych podstron (zamiast dynamicznie generowanych adresów warto postawić na adresy opisowe);
- responsywności na urządzeniach mobilnych (jak wynika z raportu Google „Mobile Trends in this Mobile World”, już w 2016 r. przeszło 50% zapytań pochodziło z urządzeń mobilnych, a w kolejnych latach możemy się spodziewać dalszego umocnienia tego trendu).
------------------------------------------------------------
https://toponline.pl/blog/statystyki-wyszukiwarki-google-ktore-musisz-znac
https://www.academia.edu/download/61225469/beginners_guide_to_link_building20191115-59709-7a5vvl.pdf
https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-world/
2. Kampanie Google Ads
W odróżnieniu od pozycjonowania strony, kampanie PPC wykorzystujące narzędzie reklamowe udostępnione przez Google są w stanie przynieść wymierne rezultaty (np. zwiększenie ruchu na stronie, wzrost liczby konwersji) w relatywnie krótkim czasie.
Dostawca najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie (Google) oddał do dyspozycji reklamodawców specjalnie zaprojektowane typy kampanii dedykowane dla e-commerce, dzięki czemu właściciele sklepów online są w stanie w szybki i niewymagający dużego wysiłku sposób rozpocząć swoją przygodę z Google Ads. Dostępne opcje to:
- kampania produktowa – jedyna kampania pozwalająca wyświetlać treści reklamowe w formie zawierającej zdjęcie produktu, jego nazwę oraz cenę. Reklamy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania oraz na karcie „Zakupy”;
- kampania remarketingu dynamicznego – tego typu kampanie wykorzystują witryny zrzeszone w Google Display Network i służą do finalizacji sprzedaży (reklamy wyświetlają się osobom, które odwiedziły stronę sklepu, podążając za użytkownikiem).
Zapamiętaj!
System Google Ads pozwala na wybór standardowej kampanii produktowej lub tzw. inteligentnej kampanii produktowej, łączącą kampanię produktową z remarketingiem, wykorzystując do optymalizacji stawek uczenie maszynowe. Aby jednak machine learning przebiegał prawidłowo, system potrzebuje dostępu do odpowiednio dużej liczby danych o transakcjach.
Planując kampanię Google Ads, warto pamiętać, aby:
- plik produktowy był wysokiej jakości (z atrakcyjnym opisem i zdjęciem, aktualizowany na bieżąco pod kątem ceny i dostępności produktu);
- sam proces zakupowy był możliwie prosty i intuicyjny (duża liczba etapów, niewielkie, nieczytelne przyciski koszyka i długie formularze negatywnie wpływają na UX).
3. Content marketing
Content marketing, czyli marketing treści, to podejście polegające na tworzeniu i dystrybuowaniu unikatowych, wartościowych treści, które pomagają stworzyć profesjonalny wizerunek marki oraz budować trwałe relacje z odbiorcami.
Realizacja tych celów może w pośredni sposób przełożyć się na wzrost sprzedaży, ale celem strategii content marketingowej jest poszerzanie wiedzy klientów o najważniejsze informacje dotyczące cech i możliwych zastosowań oferowanych produktów. Wartościowy content zwiększa zaangażowanie odwiedzających sklep, zachęca do wejścia w interakcję i wydłuża czas spędzany przez użytkowników na stronie, co przekłada się na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Unikalne, poprawnie sformatowane i nasycone słowami kluczowymi treści są także jednym z elementów strategii SEO, dzięki którym możliwe jest generowanie większego ruchu organicznego. Relatywnie niewielki koszt (w porównaniu z kampaniami PPC oraz innymi formami reklamy) oraz możliwość jednoczesnego realizowania wiązki celów sprawiają, że coraz więcej sklepów internetowych przekonuje się do content marketingu. Aby stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię content marketingową, należy:
- zdefiniuj cele i spraw, by zgodnie z koncepcją SMART były sprecyzowane, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie;
- poznaj preferencje odbiorców i dopasuj tworzone treści do ich potrzeb;
- wybierz główny kanał dystrybucji contentu, biorąc pod uwagę preferencje odbiorców i posiadany budżet;
- wybierz formaty treści dobrze dopasowane do Twojej marki i upodobań grupy docelowej;
- rozdziel zasoby i wyznacz kluczowe zadania;
- stwórz atrakcyjne, wartościowe i unikalne treści;
- zadbaj o odpowiednią dystrybucję stworzonych materiałów i wsłuchaj się w reakcje odbiorców;
- monitoruj wyniki swoich działań za pomocą narzędzi analitycznych.
Przygotowując strategię content marketingową, pamiętajmy, że mamy do czynienia z długofalowym, ciągłym procesem, który prawdopodobnie nie przyniesie natychmiastowych rezultatów.
4. Social media marketing
Media społecznościowe coraz częściej wykorzystywane są jako odrębny marketplace, a community commerce to gorący trend, wpływający nie tylko na kształt poszczególnych kanałów social media, ale także na całą branżę e-commerce.
Wybór odpowiedniego medium dla prowadzenia komunikacji sklepu internetowego zależy od struktury demograficznej oraz upodobań klientów sklepu, zarówno pod kątem preferowanego kanału, jak i formatu treści.
Coraz więcej marek decyduje się na prowadzenie profili w kilku różnych mediach społecznościowych, dopasowując publikowane treści do możliwości danego kanału oraz jego grupy odbiorców. Social media marketing może stanowić dobre uzupełnienie strategii content marketingowej (np. będąc kolejnym kanałem dystrybucji treści), jest także sposobem na budowę zaangażowanej i lojalnej społeczności wokół marki.
5. Influencer marketing w e-commerce
Influencer marketing to forma promocji towarów i usług poprzez współpracę ze znanymi twórcami i osobami kreującymi trendy. W ostatnich latach wykorzystanie influencerów w kampaniach reklamowych zyskuje dużą popularność, a ich autorytet i popularność to sposób na bezpośrednie dotarcie z produktami do grupy docelowej. Ze względu na zasięg udostępnianych przez influencerów treści, jedna wzmianka w materiale może znaczyć więcej, niż kilkadziesiąt anonimowych, entuzjastycznych opinii na temat produktu i procesu zakupu. Dodatkowym atutem tej formy promocji jest kreowanie przywiązania do marki oraz budowa zaufania klientów: zwłaszcza klienci z tzw. pokolenia Z ufają obserwowanym przez siebie twórcom, ceniąc ich opinię wyżej, niż tradycyjną reklamę.
------------------------------------------------------------
https://socialpress.pl/2021/10/osoby-dorosle-z-pokolenia-z-kupuja-to-co-poleca-im-influencerzy
Chcesz wypromować swój biznes w sieci? Zależy Ci na pozyskaniu stałych i opłacalnych klientów, ale nie masz profesjonalnie zaprojektowanego serwisu www? Zainwestuj w tworzenie sklepów internetowych na miarę Twoich potrzeb. Napisz do nas maila lub zadzwoń pod numer +48 502 408 411. Czekamy na Ciebie. Pomożemy Ci zmaksymalizować zyski online.
Włączenie influencer marketingu do swojej strategii promocyjnej powinny w szczególności rozważyć sklepy internetowe adresujące swoje produkty do młodych konsumentów, np. odzież, kosmetyki czy gadżety elektroniczne. Decydując się na współpracę z konkretnym twórcą, weźmy pod uwagę następujące czynniki:
- podobieństwo do marki (zarówno pod względem tematyki treści, jak i prezentowanych wartości);
- profil odbiorców;
- dotychczasowe współprace z markami i reputację influencera;
- zasięg udostępnianych treści;
- format tworzonych materiałów.
Zapamiętaj!
Decydując się na współpracę z influencerami, zastanów się nad mierzeniem jej efektów: reakcje w mediach społecznościowych to najprostszy ze wskaźników, ale dzięki Google Analytics będziesz w stanie sprawdzić źródło, z którego odbiorcy trafili do sklepu.
Jak skutecznie promować sklepy internetowe? – podsumowanie
Istnieje kilka sposobów na wypromowanie sklepu internetowego, a kompleksowe, uwzględniające przynajmniej kilka różnych form promocji podejście zwiększa szanse powodzenia strategii.
Warto pamiętać o tym, że niektóre z tych sposobów współgrają ze sobą lepiej, niż pozostałe – ciężko o skuteczne pozycjonowanie strony bez strategii content marketingowej, a jeśli skupiamy się na obecności w mediach społecznościowych, influencer marketing może być źródłem przewagi konkurencyjnej. Wsparcie działań ukierunkowanych na generowanie ruchu organicznego (social media marketing, content marketing, pozycjonowanie) za pomocą kampanii Google Ads oraz reklam w social media z pewnością pomoże spotęgować efekty i przyczyni się do realizacji zakładanych celów biznesowych.
Jak skutecznie promować sklepy internetowe? – FAQ
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce promocji sklepów internetowych.
#1 Ile kosztuje promocja sklepu internetowego?
Cena za rekomendowaną formę promocji, czyli pozycjonowanie oscyluje w granicach 1 700 – 6 000 (podane sumy to nasza średnia) zł miesięcznie. Jeśli natomiast chodzi o działania uzupełniające typu Google Ads, koszty wynoszą 10-25% za obsługę jednej kampanii AdWords.
#2 Co wybrać – pozycjonowanie czy Google Ads?
Najlepiej sprawdza się w tym przypadku synergia obydwu działań. Uważamy jednak, że pozycjonowanie powinno stanowić około 60% budżetu Twojej firmy na promocję, a reszta, czyli Google Ads i social media marketing ok. 40%.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- jakie czynniki skłaniają konsumentów do wyboru określonego sklepu online i podjęcia decyzji zakupowej;
- z jakich elementów powinna składać się skuteczna strategia pozycjonowania;
- jakie możliwości promocji stwarza system reklamowy Google;
- jak stworzyć strategię content marketingową;
- w jaki sposób wykorzystać współpracę z influencerami do promocji sklepu internetowego
Źródła:
- https://jungleworks.com/top-7-steps-to-promote-an-ecommerce-marketplace/
- https://www.sellbrite.com/blog/market-your-ecommerce-site/
- https://www.shopify.com/blog/ecommerce-marketing
- https://smallbusiness.chron.com/promote-ecommerce-website-43557.html
- https://rafflepress.com/ecommerce-promotion-ideas/