Jak stworzyć logo firmy przydatne wskazówki
14 . 04 . 2021
Autor:
Anna Hydrzyk
Na logo mogą składać się sygnet (niewielki znak graficzny) i logotyp (krótki napis, slogan przedstawiony za pomocą fontów określonego kroju). Ta ograniczona i zwięzła forma sprawia, że zaprojektowanie idealnego logo może wydawać się bardzo proste. W rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie: niewielka ilość elementów sprawia, że ciężko może być wymyślić coś zapadającego w pamięć i dostosowanego do potrzeb firmy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki, które warto wziąć pod uwagę przy projektowaniu logo, by było ono skutecznym narzędziem marketingowym.
1. Logo powinno być rozpoznawalne
Logo firmy powinno być oczywiście estetyczne i dopracowane pod kątem estetycznym. Należy jednak pamiętać, że niekoniecznie projekt, który najbardziej podoba się Tobie, będzie najlepszym rozwiązaniem. Logo musi przede wszystkim realizować określone zadania marketingowe - być wizytówką firmy. Bardzo często to właśnie logo decyduje o pierwszym wrażeniu i skojarzeniach, jakie Klienci będą mieli w kontakcie z materiałami reklamowymi danej firmy. Z tego powodu dobre logo musi być przede wszystkim rozpoznawalne - wyróżniać się, zapadać w pamięć, wywoływać określone wrażenie. Niestety, projektanci bardzo często popadają w banał: za przykład można wskazać tu chociażby liczne ośrodki wypoczynkowe, które w swoim logo umieszczają niemalże identyczne zarysy gór i morza. Zaprojektowanie ciekawego logo wymaga wyjścia spoza schematu i kreatywnego, innowacyjnego myślenia.
2. Logo powinno być proste
Jeżeli przyjrzymy się logo największych światowych marek, możemy dostrzec, że tym, co je łączy jest przede wszystkim prostota. Logo Adidasa, Nike, Coca-Coli są rozpoznawalne praktycznie przez wszystkich, bez względu na wiek, płeć czy miejsce zamieszkania, a jednocześnie są bardzo proste. Jeżeli wyszukamy stare, historyczne znaki towarowe takich marek jak Ford, Apple czy Canon, to zauważymy, że przeszły one długą ewolucję od skomplikowanych rysunków do bardzo prostych form. Złożone rysunki, choć dopracowane i piękne, mogą potęgować wrażenie chaosu. Klient nie będzie poświęcał zbyt dużo czasu na odgadnięcie, co właściwie logo przedstawia, dlatego należy ograniczyć liczbę wykorzystywanych pomysłów. Nie warto wykorzystywać więcej niż trzech kolorów i dwóch krojów pisma - w przeciwnym wypadku powstanie wrażenie chaosu.
3. Logo powinno wskazywać na wartości i misję firmy
Oczywiście nie chodzi o to, by te cechy przedstawiać dosłownie, na przykład przy pomocy rysunkowych symboli. Ważne jest jednak budzenie odpowiednich skojarzeń: na te wpływa na przykład krój fontów, kształty czy wybór barw. Zupełnie inne rozwiązania sprawdzą się w przypadku ekologicznych produktów dla niemowląt - gdy chcemy zasugerować wartości takie jak troska, bezpieczeństwo, naturalność, a inne gdy przygotowujemy kampanię dla firmy produkującej akcesoria motocyklowe, a motywy muszą wskazywać na nowoczesność i dynamikę. Bardzo ważne jest przy tym zrozumienie potrzeb i sposobu komunikowania się wybranej grupy docelowej, od którego będzie zależeć wybór konkretnej estetyki.
4. Logo powinno być skalowalne i użyteczne
Projektując powinniśmy myśleć nie tylko o estetyce, ale i przyszłych sposobach jego wykorzystania. To oznacza konieczność zwrócenia uwagi na kilka kwestii technicznych. Przede wszystkim logo powinno być skalowalne - możliwe do reprodukcji w dowolnym rozmiarze bez utraty jakości obrazu. Z tego powodu należy zawsze wykonywać je w programie do grafiki wektorowej - takim jak na przykład Adobe Ilustrator. Jeżeli utworzymy logo z rastrami, na przykład w Photoshopie, może się okazać, że niemożliwe jest wydrukowanie go w większym formacie, na przykład na banerze. Logo powinno dobrze komponować się na różnych tłach, także w wersji monochromatycznej. Upewnijmy się, że logo będzie estetycznie prezentowało się zarówno na dokumentach, materiałach reklamowych jak i na stronie internetowej i w social media.
5. Logo powinno wyglądać profesjonalnie, a jednocześnie nie pochłonąć całego budżetu
Logo jest wizytówką każdej firmy - jeżeli będzie wyglądało nieprofesjonalnie, odstraszy klientów i sprawi, że mogą oni podświadomie mieć skojarzenia z niską jakością świadczonych usług. Z tego powodu nigdy nie warto decydować się na najtańsze i półamatorskie projekty, przygotowane przez kogoś, kto nie ma pojęcia o psychologii kolorów czy typografii. W żadnym wypadku nie należy również wykorzystywać gotowych elementów, takich jak na przykład clip-arty, albo kopiować i łączyć elementów wykorzystywanych przez inne firmy - to może narazić Cię nie tylko na śmieszność, ale i kłopoty z prawem. Nie oznacza to jednak, że zamówienie atrakcyjnego logo musi być bardzo drogie. Jeżeli chcesz oszczędzić, zaprojektuj wyróżniające się logo dla swojej strony internetowej przy pomocy kreatora. W ten sposób stworzysz profesjonalne i dostosowane do Twoich potrzeb logo, którego projekt nie pochłonie ogromnego budżetu.
6. Logo powinno być spójne z identyfikacją wizualną firmy
Pamiętaj, że logo, które wybierzesz, powinno być spójne z identyfikacją wizualną Twojej firmy. To oznacza, że musi harmonijnie komponować się z jej innymi elementami, na przykład stroną reklamową czy banerami. Warto zwrócić uwagę na wykorzystywane motywy, typografię i kolorystykę - muszą one współgrać we wszystkich projektach. Jeżeli, przykładowo, materiały drukowane będą przygotowane w zupełnie innej stylistyce niż banery i strona internetowa, to potencjalni klienci mogą nie skojarzyć wszystkich tych elementów, a atrakcyjne (i niekiedy drogie) logo zginie w chaosie.