Google Analytics, dlaczego warto z niego korzystać?
29 . 10 . 2020
Autor:
Web Development
Darmowym narzędziem do planowania akcji marketingowych oraz mierzenia wyników kampanii reklamowych jest Google Analytics. System umożliwia analizowanie ruchu pod różnymi aspektami oraz sprawdzanie zaawansowanych statystyk.
Nieodłącznym elementem prowadzonych działań internetowych jest odpowiednia analiza ruchu na stronie. Można w ten sposób skutecznie sprawdzić, jak internauci korzystają z serwisu www.
- Narzędzie Google Analytic
- Jak zainstalować Google Analytics
- Co możemy się dowiedzieć za pomocą narzędzia
- Jak zachowuje się użytkownik na stronie
- Czas rzeczywisty
- Konwersje i cele w Google Analytics
Czym jest Google Analytics i jak działa?
Google Analytics jest specjalnie stworzonym systemem do zbierania danych na temat użytkowników, którzy odwiedzają konkretną stronę internetową. Jest to możliwe poprzez umieszczenie specjalnego kodu w serwisie www, który w momencie wejścia użytkownika na portal, będzie zbierał o nim wszelkie dane i przesyłał do narzędzia marketingowego.
Zestawienie wszelkich danych można później przeglądać w formie gotowych, rozbudowanych raportów lub specjalnie przygotowanych przez nas samych. Najważniejsze dane, które będą zbierane podczas analizy ruchu na stronie internetowej to:
- w jaki sposób użytkownik trafił na stronę( czy było to wejście przez wyszukiwarkę, odesłanie z innej strony czy też bezpośrednie wpisanie adresu w przeglądarce),
- w jakim miejscu przebywał podczas przeglądania witryny( system podaje państwo, a nawet konkretne miasto),
- jaki posiada system operacyjny, przeglądarkę oraz rodzaj urządzenia, z którego odbyło się wejścia na stronę,
- jakie działania podjął w witrynie( ile czasu spędził na konkretnej podstronie oraz które podstrony kliknął).
Wszystkie zebrane informacje mogą zostać odpowiednio przeanalizowane, aby pomóc poprawić stronę internetową i lepiej dostosować ją do potrzeb odbiorców.
Jak zainstalować Google Analytics, aby zacząć zbierać dane?
Podłączenie własnej strony internetowej do usługi Google Analytics jest dość proste i odbywa się podobnie jak w przypadku Google Search Console. Niezbędne jest oczywiście posiadanie własnego konta Google.
Żeby dodać strony do Google Analytics, należy otworzyć konto oraz zalogować się. Następnie przejść do zakładki administracja, wybrać opcję nowe konto, ustalić nazwę i podać adres domeny www. Zostanie wtedy udostępniony specjalny kod, który trzeba umieścić na wszystkich stronach naszego serwisu.
Najprościej jest użyć specjalnej wtyczki oraz identyfikatora śledzenia Google Analytics, dzięki czemu cała formalność załatwiona jest w bardzo krótkim czasie. Jeżeli nie mamy na to czasu, to warto zlecić takie zadanie webmasterowi, który zajmował się tworzeniem strony internetowej.
Co można się dowiedzieć z Google Analytics?
Google Analytics dostarcza niezwykle szczegółowych danych związanych z ruchem na naszej stronie internetowej. Można je wykorzystać w celu tworzenia bardziej wartościowych stron dopasowanych do odbiorców lub rozbudowania sklepów internetowych, aby były bardziej funkcjonalne.
To narzędzie internetowe pomaga również dowiedzieć się, skąd internauci trafiają do serwisu. Google Analytics dzieli je na:
- direct - czyli bezpośrednie wpisanie adresu w przeglądarkę,
- organic search - ruch pochodzący z wyszukiwarki internetowej,
- social - wejścia wygenerowane z mediów społecznościowych, takich jak Facebook Instagram, Linkedin Twitter, itd.,
- referral - odnosi się do przejścia na naszą stronę z innego serwisu poprzez link,
- paid search - dotyczy pozyskania ruchu z płatnych wyników wyszukiwania np. Google Ads.
Google Analytics dostarcza również informacji dotyczących wieku odwiedzających, ich płci oraz danych demograficznych (kraju pochodzenia, regionu, a nawet miasta). Pozyskane dane umożliwiają lepsze zrozumienie swojej grupy docelowej, a co za tym idzie lepsze kierowanie działaniami marketingowymi, co jest bardzo ważne w przypadku lokalnych firm.
Jak zachowują się użytkownicy na stronie?
Kolejnym ważnym parametrem, który dostarcza nam Google Analytics, jest wskaźnik odrzuceń oraz średni czas trwania jednej sesji. Jest to szczególnie ważne w przypadku gdy inwestujemy w pozycjonowanie strony w Google. Informacje pomogą określić czy na stronie znajdują się angażujące dla czytelnika treści i w jakim stopniu potrafimy zatrzymać użytkownika na stronie internetowej.
Dodatkowo to narzędzie marketingowe pozwala dokładnie sprawdzić, jak przebiegła droga użytkownika po serwisie internetowym. Wszystko znajduje się w zakładce przepływu zachowań. Można dowolnie sortować i filtrować dane, dzięki czemu szybko można określić, z której podstrony internauci najczęściej opuszczają serwis, aby dokonać odpowiedniej optymalizacji.
Odwiedzający w czasie rzeczywistym.
W Google Analytics znajduje się również zakładka „Na żywo”. Można tam znaleźć wszelkie informacje dotyczące osób, które aktualnie przeglądają stronę internetową.
Najważniejsze dane, które możemy na żywo zobaczyć to:
- ilu użytkowników obecnie przebywa na stronie www,
- w jaki sposób na nią trafili,
- w jakiej lokalizacji obecnie przebywają,
- którą stronę konkretnie przeglądają,
- czy korzystają z urządzeniami stacjonarnego, czy mobilnego.
Narzędzie Google Analytics pozwala również zrozumieć, dlaczego wskaźnik odrzuceń utrzymuje się na wysokim poziomie. Czasami problem występuje ze stroną, która ma luki w optymalizacji pod kątem tabletów i smartfonów. Dlatego należy wtedy podjąć odpowiednie działania, aby poprawić działalność serwisu pod kątem urządzeń mobilnych.
Konwersje i cele w Google Analytics.
Cel i jego osiągnięcie to zawsze najważniejsze elementy strategii analityki internetowej. Każda witryna internetowa nastawiona jest na konkretne działanie użytkowników i może to być sprzedaż, pozyskanie klienta albo przesłanie formularza kontaktowego w celu budowania bazy potencjalnych klientów. Ukończone działanie nazywa się konwersją, która ma kluczowy wpływ na sukces danej firmy.
Google Analytics umożliwia kilka różnych rodzajów celów. Są to:
- docelowy adres URL - przejście na określoną stronę np. z potwierdzeniem zakupu,
- czas spędzony w witrynie - przebywanie na konkretnej stronie określone w czasie np. 5 minut,
- strony/ekrany na sesję - wyświetlenie minimalnej liczby stron np. minimum 3,
- zdarzenie - uruchomienie konkretnego zdefiniowanego zdarzenia np. odtworzenie reklamy lub nagrania wideo.
Dzięki analizie celów najszybciej można zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony. Przy długofalowej analizie można będzie w ten sposób również podnieść współczynnik konwersji.
Odpowiednie wyznaczenie celów w Google Analytics jesteśmy w stanie zbudować mocną pozycję witryny internetowej w sieci. Strona www, która prezentuje wartościowe treści dla użytkowników, będzie dobrze pozycjonować się w wyszukiwarce. Dodatkowo analiza poszczególnych działań użytkowników odwiedzających stronę zwiększy szansę osiągnięcia ustalonego celu przedsiębiorstwa.
Zazwyczaj właściciele firm nie mają czasu, aby samodzielnie zajmować się optymalizacją swojej strony internetowej oraz analizą poszczególnych działań osób odwiedzających serwis. Dlatego warto w takich sytuacjach korzystać z usług firm oferujących tworzenie profesjonalnych stron internetowych oraz zajmujących się pozycjonowaniem i kampaniami reklamowymi w sieci Google.
Specjalista od takich zadań dokładnie będzie wiedział, jak zainstalować kod Google Analytics, ustalić cele i konwersje oraz dokonać analizy działań, które zostały już dokonane przez użytkowników odwiedzających witrynę. W ten sposób można będzie najszybciej osiągnąć wyznaczone przez firmę cele.