Specyfika projektowania UX, dla stron i sklepów internetowych
8 . 03 . 2022
Autor:
Web Development
Każdy z nas zetknął się z takimi serwisami czy sklepami internetowymi, których interfejs był niewygodny: trzeba było kliknąć wiele przycisków, aby dostać się na żądaną stronę, a w niektórych przypadkach przyciski wtapiały się w ogólne tło strony i nie były od razu dobrze widoczne.
Twórcy takich stron najwyraźniej nie zaangażowali projektanta UX, przez co stracili potencjalnych klientów. Głównym zadaniem specjalisty UX jest stworzenie interfejsu, który będzie wygodny, zrozumiały i harmonijny dla przeciętnego użytkownika.
Co oznaczają skróty UX/UI?
- User Experience (UX) - oznacza "doświadczenie użytkownika". Projektowanie UX daje odpowiedzi na pytania: jak przyjazny dla użytkownika, praktyczny, łatwy w użyciu i przejrzysty jest interfejs strony. O UX warto zadbać już na etapie projektowania strony internetowej. Cechy interakcji z użytkownikiem, które najlepiej oddają istotę tej koncepcji.
- User Interface (UI) - tłumaczone jako "interfejs użytkownika". Wiąże się to z wyglądem interfejsu i jego cechami fizycznymi.
Jedno nie może istnieć bez drugiego, więc połączono te dwie koncepcje. W ten sposób powstałotworzenie stron internetowych UX/UI, oznaczające projektowanie interfejsu, w którym zarówno użyteczność stron internetowych, jak i wygląd i działanie są równie ważne. Strony, nad którymi pracują specjaliści od UX, nadając tekstowi, obrazkom i przyciskom atrakcyjny wygląd i charakter, którego celem jest polepszenie wrażeń danego użytkownika, które docelowo prowadzi do wzrostu konwersji w sklepie lub utrzymania uwagi w serwisie www.
Ogólne wymagania dotyczące projektowania UX:
- Orientacja na grupę docelową. Wielu klientów "grzeszy" nieznajomością swoich odbiorców. Prowadzenie badań w tym obszarze jest uważane za kosztowne zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym. W efekcie pojawia się niewielka liczba odwiedzin na stronach, których nie oszczędza nawet reklama, ponieważ bez znajomości swoich odbiorców nie da się pozyskać nowych klientów docelowych.
- Znajdź złoty środek. Nie należy obciążać stron i sklepów internetowych bogactwem różnego rodzaju funkcjonalności, ponieważ użytkownik będzie miał trudności z nawigacją. Jednocześnie nie jest mile widziana ekstremalna prostota, gdy elementy funkcjonalne są ukryte lub całkowicie usunięte, co zamienia wyszukiwanie na stronie w złożone zadanie. Interfejs powinien być czytelny dla użytkownika, ułatwiając poruszanie się po stronie w ciągu kilku sekund.
- Analiza zachowań użytkowników. Pozwala ocenić poziom obecności użytkownika na stronie i na poszczególnych podstronach. Na podstawie analizy można wprowadzać zmiany lub uzupełnienia do projektu UX/UI. Na przykład, jeśli zauważysz, że niektóre funkcje są bardzo rzadko używane przez użytkowników aplikacji mobilnej, można je usunąć i pozostawić tylko w głównej wersji strony.
- Audyt UX stron. Audyt strony to badanie z naciskiem na "User Experience". Przyglądamy się, jak odwiedzający wchodzą w interakcję z interfejsem, co robią, gdzie klikają i jakie przeszkody napotykają na drodze do docelowej konwersji. Zalecamy, aby nie oszczędzać na tej usłudze. Przed jej uruchomieniem warto przetestować funkcje, harmonię kolorów, łatwość obsługi, poszczególne elementy identyfikacji wizualnej oraz sposób wyświetlania i działania stron na różnych urządzeniach. Pomoże to w porę zidentyfikować problemy i wprowadzić szybkie korekty.
Korzyści z wykorzystania UX w SEO
UX to przyszłość i szansa na wyprzedzenie konkurencji dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych nie jest możliwa bez odpowiednio wdrożonych elementów User Experience. Połączenie tych dwóch procesów zwiększy konwersję oraz dostosuje witrynę do nowoczesnych standardów. UX przeniknął i nadal będzie przenikał do branży pozycjonowania stron. W SEO coraz bardziej koncentrujemy się na użytkowniku, a nie na robotach wyszukiwarek.
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli chcesz, aby odwiedzający Twoją witrynę pozostawali na niej dłużej i zwiększali szanse na konwersję, UX ma kluczowe znaczenie. Pamiętaj, że optymalizacja strony powinna opierać się nie tylko na dostosowaniu jej do algorytmów Google, ale także (jeśli nie przede wszystkim) na realnych użytkownikach.
Nowoczesne projektowanie stron internetowych z konkretnymi przykładami UX
Jeśli po wejściu na stronę internetową użytkownik ma jasność, co i gdzie kliknąć, aby osiągnąć swój cel, a sama strona nie jest uciążliwa, oznacza to, że specjaliści od UX wykonali dobrą robotę.
Plantdeco.pl jest to przykład pracy wykonanej przy tworzeniu sklepu z doniczkami. W tym przypadku główny nacisk położono na interfejs. Minimalna ilość tekstu, wysokiej jakości zdjęcia, łatwość obsługi to główne cechy dobrego UX. W rezultacie powstała nowoczesna i stylowa strona internetowa, która spełnia wymagania odbiorców docelowych.
Odwiedzający nie musi błądzić po stronach, szukając potrzebnych mu informacji. Wszystko, co dla niego najważniejsze i najbardziej istotne, jest widoczne od razu po wejściu na stronę główną. Wygodne rozmieszczenie przycisków, dostosowanie do urządzeń mobilnych, przyjemna kolorystyka, wyczerpujące informacje o usługach - wszystko to działa na korzyść klientów docelowych firmy. UX klepu przekłada się na dobrą konwersję i nowych klientów dla firmy oferującej donice.
Podsumowanie
Właściwe wykorzystanie projektowania UX w tworzeniu stron internetowych nie tylko zwiększa współczynnik konwersji i pozwala pozyskać wielu nowych klientów docelowych, ale także działa na korzyść wizerunku firmy jako całości, pomagając w budowaniu jej pozytywnej reputacji. A dobra reputacja jest jednym z ważnych elementów rozwoju i dobrobytu marki. Chcesz unowocześnić przestarzałe zasoby lub stworzyć stronę internetową od podstaw z wykorzystaniem projektowania stron UX? Chętnie pomożemy Ci w realizacji projektu.