Test A/B pozycjonowanie stron internetowych
18 . 06 . 2020
Autor:
Web Development
Do czego służą testy strony www A/B
Czasami odświeżenie wyglądu lub zupełnie nowa strona www danej marki może zwiększyć wyświetlenia naszej witryny, a także przykuć uwagę użytkowników. Samo odświeżenie szaty graficznej to jednak nie wszystko. Trudno zakładać, że jeżeli aktualnie strona www działa i generalnie spełnia swoje funkcje, ma część elementów graficznych i konstrukcyjnych zaimplementowanych tak, że działają dobrze. Nie można zatem stwierdzić, że całkowita zmiana aranżacji naszej witryny internetowej przyniesie tylko i wyłącznie pozytywne skutki. Słowem: nie wszystkie zmiany będą zmianami na lepsze.
W jaki sposób sprawdzić, które z zaprojektowanych zmian rzeczywiście przyniosą nam korzyść, a które elementy strony internetowej lepiej pozostawić bez zmian? Do tego właśnie służą testy A/B. Tworzenie stron internetowych od nowa opiera się głównie na tym, jakie wnioski wyciągniemy z przeprowadzenia takich testów.
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google a test A/B
SEO naszych stron internetowych generalnie opiera się na założeniu, że projektujemy i wykorzystujemy tylko takie jej elementy składowe, by zmaksymalizować zasięg i ruch na stronie. Bezpośrednią przyczyną takiego stanu rzeczy może być także rzecz jasna intuicyjność naszej witryny oraz jej przejrzystość. Zagłębiając się jednak bardziej w niuanse wynikające z odpowiedzi na proste pytania w stylu „który wariant będzie lepszy?” – okazuje się, że nic nie jest tak proste.
W pozycjonowaniu testy A/B niosą ze sobą wielką możliwość sprawdzenia naszych pomysłów w praktyce. Przykładowe zastosowania testów A/B to:
- analiza funkcjonalności obrazu tła zdjęcia głównego – być może jego aktualizacja zwróci większą uwagę użytkowników na najciekawsze treści naszej strony, wstawienie tam osoby, która uśmiecha się w stronę naszego produktu, czy nowej usługi, może znacznie zwiększyć ruch na stronie, a także wzmóc przekserowanie na konkretną podstronę, linkowaną tym właśnie zdjęciem głównym,
- wiele stron zawiera graficzne przyciski zachęcające użytkowników do zadawania pytań, stosowania próśb o wycenę i tym podobne – warto umieścić takie przyciski w wielu miejscach na stronie internetowej, a także w wielu jej zakładkach. Może to być przyczynkiem do znacznego zwiększanie zainteresowania poszczególnymi miejscami na naszej witrynie.
- niezłym pomysłem na test A/B jest sprawdzenie, czy zamiast rzewnej historyjki, która być może zahacza o kicz, warto byłoby wstawić konkretne, wypunktowane korzyści, jakie odniesie klient z używania danego produktu lub skorzystania z usługi. Sprawdzimy to tylko w jeden sposób – zamieniając trzy akapity teksty na sześciopunktową listę pełną krótkich i zwięzłych konkretów.
- nagłówki, tytuły, podtytuły – ich jakość bezwzględnie wpływa na liczbę kliknięć oraz wskaźnik ogólnego ruchu na stronie. Stosowanie linkowa w ramach nagłówków także może nam jedynie pomóc.
Jak widać powyżej zastosowanie testów A/B ma miejsce nie tylko wtedy, gdy tworzenie stron internetowych od zera to konieczność. Równie dobrze można w racjonalny sposób zbadać skutek konkretnych zmian wdrożonych na aktualnie funkcjonującej witrynie www. Testy A/B mają również wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google.
Na czym polega pozycjonowanie strony dowiesz się na naszym blogu. Zapoznaj się z informacjami jakie czynniki mają wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce Google!
Testy A/B – konkretne działania, czyli co robić, aby dowiedzieć się więcej?
Co należy uczynić, aby skutecznie rozpocząć testy A/B na naszej stronie www? Sprawdźmy to w kolejnych akapitach.
Najpierw należy zebrać dane – dobrze zrobić to za pomocą, czy na podstawie wyników z Google Analytics. Sprawdzić, które zakładki cechują się dużą liczbą odrzuceń. Które podstrony nie generują ruchu, które podlinkowania nie są używane.
Określ konkretnie, co chcesz zmierzyć: jaką zmianę, tekstową czy graficzną, zmianę koncepcji na daną podstronę, czy efekt zmian kosmetycznych/ulepszeń – po prostu to ustal. Wówczas możesz działać, a po dwóch, czy trzech próbach będziesz wiedzieć dokładnie, co mam na myśli, mówiąc „ustal to”. Im bardziej różne od siebie rozwiązania na dane zakładki, tym bardziej różniące się wyniki, ale trzymaj się jakiejś koncepcji.
Wprowadź zmiany, odczekaj ustalony z góry czas (nie skracaj go z braku cierpliwości) – i wówczas dokonaj analogicznego zbioru danych jak w kroku pierwszym. Analiza różnic z pewnością przyniesie Ci odpowiedź na pytanie, co jest warte zmiany, a co pozostawienia na Twojej stronie www. Testy A/B mają bowiem niewątpliwą zaletę: bezlitośnie rozprawiają się z tym co nam się jawi jako z definicji lepsze rozwiązanie. Niech liczby pokażą wprost, czy to prawda, czy nie!