Strony One Page, wady i zalety poznaj plusy i minusy
15 . 06 . 2019
Autor:
Web Development
Strona typu One-Page jest obecnie bardzo popularnym sposobem na estetyczną i przejrzystą stronę wizytówkę dla każdej firmy. Wygląda nowocześnie, a dobrze zaprojektowana może być stroną bardzo przyjazną dla użytkowników, na czym też często zależy nam najbardziej. Podzielona na sekcje, z dodatkowymi animacjami podczas jej scrollowania, to doskonały patent na stronę, której nie będziemy musieli się wstydzić. Jednakże, czy pozycjonowanie takiej strony jest trudniejsze niż pozycjonowanie sklepów internetowych lub też klasycznych stron firmowych, które posiadają podstrony?
Pozycjonowanie sklepów internetowych, stron typu One-Page oraz stron, które zawierają strukturę podstron
Utrudniona analityka, a także trochę trudniejsze pozycjonowanie
O ile strony typ One-page wyglądają naprawdę bardzo przystępnie dla użytkowników, niestety dają mniejsze możliwości analityki ruchu na takich stronach. Już wchodząc do Google Analytics możemy zorientować się, że chociażby tak podstawowy i popularny współczynnik odrzuceń nie nadaje się tutaj do analizy, gdyż mówi on o tym, jaki procent użytkowników opuścił stronę, bez podejmowania na niej żadnej akcji. Na stronach typu One-page można osiągnąć nawet wartość 100% współczynnika odrzuceń, gdyż użytkownik mając wszystko na jednej stronie tak naprawdę nie musi podejmować żadnej akcji i najczęściej jej nie podejmuje. Nie możemy też w prosty sposób analizować przepływu użytkowników pomiędzy zakładkami, gdyż ich nie posiadamy. Odpada nam także śledzenie konwersji poprzez zdefiniowanie jej jako wejście użytkownika do danej zakładki. W przypadku podstron łatwo moglibyśmy zdefiniować, jaka podstrona interesuje nas najbardziej i ją zawsze brać pod lupę. Podobnie wyglądałoby pozycjonowanie sklepów internetowych, gdzie możemy skupić się na danej kategorii lub produkcie, a nawet zastosować kampanię, gdzie będziemy pozycjonować frazy na długi ogon. Dlatego też, strona typu One-Page zazwyczaj jest uznawana za trudniejszą do pozycjonowana. Ze względu na to należy wyjątkową wagę przywiązać do treści, jakie na niej się znajdą. Ciekawym sposobem jest też zabieg, który pozwoli do każdej sekcji strony generować indywidualny adres URL. Dzięki temu możemy sprawić, że strona będzie się lepiej indeksować przez roboty wyszukiwarek.
Zalety stron typu One-page
Tak, jak już zostało wcześniej wspomniane, tego typu strona jest przyjazna dla użytkownika, gdyż wszystkie potrzebne mu informacje ma on od razu podane na tacy. Nie musi on wykonywać żadnych dodatkowych kliknięć, nie musi przeszukiwać podstron, aby znaleźć daną informację, wszystko wyświetla mu się od razu, ale też jest w odpowiedni sposób zorganizowane w formie poszczególnych sekcji, co sprawia, że stronę użytkuje się bardzo wygodnie. Taka strona jest też atrakcyjna wizualnie, a dodatkowe przejścia i animacje dodają jej nowoczesnego charakteru i jeszcze bardziej ułatwiają przyswajanie treści. Strona wczytuje się raz i nie musimy już tracić czasu na ładowanie się poszczególnych podstron, jest więc wyjątkowo szybka w obsłudze. Zazwyczaj, świetnie prezentuje się na urządzeniach przenośnych, gdzie jeszcze istotniejsze jest to, aby nie musieć wykonywać zbyt wielu kliknięć. Strony tego rodzaju doskonale sprawdzają się jako wirtualny wizerunek firmy, mogą też stanowić portfolio prac albo też wspaniale eksponować towar w formie strony produktowej.
Wady stron typu One-Page
Ograniczeniem tego typu stron jest to, że nie można na nich umieszczać zbyt wiele treści, bo staną się kompletnie nieczytelne. Tutaj bardzo często okazuje się, że faktycznie mniej znaczy więcej. Jeśli tekstu jest zbyt dużo, cierpi także estetyka takiej strony, gdyż od razu widać, że proporcje są mocno zaburzone. Dlatego też w momencie, kiedy firma posiada szeroki asortyment usług czy też produktów, tego rodzaju strona raczej nie sprawdzi się w praktyce. Chcąc zaprezentować je wszystkie na pewno wytworzy się niepotrzebny bałagan, przez który trudno będzie się przedrzeć nawet najbardziej cierpliwemu użytkownikowi. Jeśli więc mocno zależy nam na tym, aby rzetelnie opisać każdy produkt czy też usługę, a mamy ich przynajmniej kilka, raczej nie wybierajmy strony typu One-Page. Dodatkowo co zostało już wcześniej wspomniane strony te trudniej się pozycjonuje. Nie posiadają one tak naprawdę żadnego linkowania wewnętrznego, a strona główna niejednokrotnie może stanowić miks tematów z różnych dziedzin.
Podsumowując, pozycjonowanie sklepów internetowych czy stron z podstronami wydaje się łatwiejsze od pozycjonowania stron typu One-Page
Co nie oznacza, że nie można tego robić i odnosić w tym temacie sporych sukcesów. Po prostu trzeba nastawić się na to, że konieczne będzie zastosowanie kilku sztuczek oraz zabiegów, które pozwolą stronie lepiej dostosować się do wymagań wyszukiwarki. Nie jest to jednak aż tak trudne i skomplikowane jak się wydaje, dlatego też tak wiele stron typu One-Page możemy znaleźć na najwyższych pozycjach w Google. Doświadczeni specjaliści wykonują zarówno pozycjonowanie sklepów internetowych jak i każdej innej strony, gdyż posiadają wiedzę na temat sposobu wykonywania takiej usługi, którą mieli już okazję sprawdzić w praktyce.
Sprawdź ofertę na tworzenie profesjonalnych stron www! Oferta na pozycjonowanie stron w Google!