Prawo Hicka. Jak projektować strony i sklepy internetowe, aby efektywnie sprzedawały?
21 . 06 . 2019
Autor:
Web Development
Za pewne każdy z nas doświadczył sytuacji, kiedy zakup jakiegoś produktu dostarczył mu wielu dylematów, a wiele z nich wynikało ze zbyt wielu dostępnych możliwości. Z jednej strony wiele osób może przyznać, że im więcej możliwości wyboru zostanie nam dane tym lepiej. Tymczasem zarówno prawo Hicka, jak i doświadczenia związane z prowadzeniem sklepu internetowego pokazują, że znacznie łatwiej dokonać zakupu, kiedy dostępnych alternatyw jest niewiele. Konieczność podejmowania kolejnych decyzji wydłuża proces zakupowy, a dodatkowo stwarza większe ryzyko tego, że w trakcie dokonywania zakupu zniechęcony użytkownik porzuci koszyk i zrezygnuje z finalizacji transakcji. Dlatego też o ile pozycjonowanie sklepów internetowych jest ważne, warto przemyśleć ich projekt, nawigację oraz przeanalizować całą, przygotowaną drogę zakupową. Najważniejsze, aby cały proces kupowania uprościć do maksimum. Sztuka projektowania stron i sklepów staje się bardzo szeroką specjalizacją. Dlatego by stworzyć skuteczny produkt powinniśmy poznać nie tylko zachowanie potencjalnych klientów lecz rówież zachować zdrowy umiar w wyborze funkcjonalności.
Pozycjonowanie sklepów internetowych a ich odpowiednie zaprojektowanie
Prawo Hicka, które nazywane jest także Teorią Hicka naprawdę działa w praktyce, jeśli więc będziemy interesować się zagadnieniami web designu, z dużym prawdopodobieństwem się na nie natkniemy. Wówczas przekonamy się, że kilka sprytnych trików, tak samo jak w pozycjonowaniu sklepów internetowych, może pozwolić nam na spory wzrost sprzedaży oferowanych produktów. Najważniejsze, aby nie stwarzać użytkownikowi zbyt wielu dylematów zakupowych, przez które nie będzie mógł przebrnąć. W przypadku drogi zakupowej w sklepach internetowych mniej znaczy więcej, gdyż im więcej tym trudniejszy wybór. Okazuje się, że jakże proste prawo Hicka ma niesamowitą ilość zastosowań i to nie tylko przy web designie, ale też przy wycenach produktów, tworzeniu ofert usług czy jakichkolwiek innych zestawień sprzedażowych. Tak naprawdę, prawo Hicka zostało stworzone przez samego Williama Edmunda Hicka, ale i przez jego wspólnika Raya Hymana. Opracowali oni nawet specjalne równanie matematyczne, które je dokładnie opisuje. Warto zauważyć, że im więcej dylematów podczas dokonywania zakupu tym coraz bardziej wydłuża się czas zakupów, a dodatkowo zwiększa się prawdopodobieństwo porzucenia koszyka zakupowego.
Prawo Hicka, zastosowanie w projektowaniu sklepów
Skoro już wiemy w teorii, w jaki sposób funkcjonuje ta reguła i zdajemy sobie sprawę z tego, jak jest ważna, pojawia się najbardziej oczywiste pytanie: w jaki sposób zastosować ją w praktyce, aby zadziałało to na naszą korzyść. Przede wszystkim należy zrezygnować ze skupiania zbyt wielu różnych informacji w ramach jednego widoku. Nie tylko nie wygląda to przyjaźnie, ale też nie jest przejrzyste, sprawia wrażenie zbyt dużego zagęszczenia informacji, a to może zniechęcać do dokonania zakupu. Najlepiej więc wszelkie informacje, jakie są konieczne do finalizacji transakcji podzielić na kilka części tematycznych i pozwolić użytkownikowi po kolei przez nie przechodzić. Proces zakupowy możemy więc podzielić na następujące etapy, gdzie każdy będzie stanowił oddzielny formularz:
Wybór produktów i dodanie ich do koszyka zakupowego.
Wybór preferowanego sposobu dostawy produktów.
Wybór metody płatności za zamówienie.
Podsumowanie koszyka oraz wszystkich wybranych parametrów, ewentualnie możliwość dodania wiadomości dla sprzedającego.
Zakup, przekierowanie do płatności online oraz widok z podziękowaniem za transakcję.
Jak widać, całość wygląda bardzo prosto i przejrzyście, a co za tym idzie, taki sposób kupowania jest przyjazny dla użytkownika, a także polecany z punktu widzenia marketingowego.
W jaki sposób Hick zobrazował swoje prawo?
Aby jeszcze lepiej zrozumieć, w jaki sposób funkcjonuje prawo Hicka, można odnieść się do przykładu, który on sam zaprezentował. Przywołał on przykład sklepu stacjonarnego, w którym jednej grupie klientów dał do wyboru około 40 alternatyw danego produktu, a drugiej grupie zaledwie 4. Eksperyment pokazał, że w grupie osób, która posiadała więcej możliwości wyboru znacznie więcej osób zrezygnowało z zakupu nie decydując się na żadną opcję. To pokazuje, że pomimo iż ludzie deklarują, że chcą mieć możliwość wybierania, tak naprawdę w życiu codziennym preferują prostotę i spokojnie wystarczy im zaledwie kilka opcji. Prostota przekazu w taki sam sposób może być aplikowana do treści reklamowych. Im prostszy i przystępniejszy jest to przekaz, tym lepiej i skuteczniej trafia do odbiorców. Czasem też mniej dostępnych produktów oznacza większe zyski niż rozbudowana, obszerna oferta, gdzie trudno jest się na cokolwiek zdecydować.
Pozycjonowanie sklepów internetowych daje nam klientów, ale to my sami musimy zachęcić ich do kupna
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych jest efektywnym sposobem reklamowania strony. Jednakże w momencie, kiedy już użytkownika pozyskamy i pojawi się on w sklepie, musimy zrobić wszystko, aby zachęcić go do zapoznania się z ofertą, a następnie do zakupu. Stąd też tak ogromne znaczenie tego, jak wygląda strona, czy posiada dobrej jakości treści oraz czy zaproponowany proces zakupowy sprzyja w ogóle kupowaniu. Prawo Hicka jest jednym ze sposobów na poprawę jakości sklepu internetowego i warto na własnej skórze przekonać się, że naprawdę sprawdza się w praktyce.
Sprawdź ofertę na tworzenie profesjonalnych stron www!